Alstom i Stadler z kontraktem Renfe o wartości prawie 2,5 miliarda euro.

Alstom i Stadler z kontraktem Renfe o wartości prawie 2,5 miliarda euro.

09 marca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / Renfezz
PODZIEL SIĘ

Zarząd firmy Renfe zatwierdził 8 marca przyznanie firmom Alstom i Stadler kontraktu na zakup 211 pociągów o dużej pojemności dla kolei podmiejskich (Cercanías) za łączną kwotę 2 miliardów 445 milionów euro. Z ogólnej liczby pociągów 176 będzie miało długość 100 metrów każdy, a kolejne 35 - 200 metrów.

Stadler Walencja. Fot. Stadler

Zamówienie jest podzielone na dwie części: pierwsza, udzielona Alstom Transporte na dostawę 152 pociągów o długości 100 metrów za kwotę 1 447 mln euro, a druga, przyznana Stadler Rail Valencia na 24 pociągi o długości 100 metrów i 35 pociągów o długości 200 metrów każdy za kwotę 998 mln euro.

Obie części zlecenia obejmują stworzenie zajezdni technicznej, wyposażenie narzędziowe i zabepieczenie części zamiennych oraz konserwację pojazdów przez 15 lat. Usługi serwisowe będą świadczone za pośrednictwem specjalnie utworzonych spółek, w których zwyciężcy przetargów obejmą 51 % udziałów a  49% Renfe Fabricación y Mantenimiento (spółka z Grupy Renfe wyspecjalizowana w przebudowie taboru i naprawie elementów kolejowych, uczestnicząca w procesach produkcji taboru, zapewniająca doradztwo inżynieryjne, zarządzanie obiektami i projektowanie warsztatów).

Nowe pociągi, które Renfe zaangażuje do obsługi dużych aglomeracji miejskich, będą miały pojemność co najmniej 900 miejsc każdy (o 20% więcej niż obecna Civia - wyprodukowana przez CAF-a i Siemensa). Zminimalizują czas wysiadania i wsiadania pasażerów dzięki zaawansowanej konstrukcji z minimum 10 drzwiami i przestronnym przejściom.

Pokłady pociągów będą łatwo dostepne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, zapewnią miejsca na rowery i wózki dziecięce, oraz dostęp do usługi Wi-Fi. Udzielenie zamówienia Alstomowi i Stadlerowi jest częścią planu odnowienia floty zapoczątkowanego przez Renfe w 2019 r., który będzie obejmował 50% pociągów podmiejskich (Cercanías) i średniego zasięgu (Media Distancia).

Pociąg Cercanías. Fot. Renfe

Renfe podejmuje największe wysiłki inwestycyjne na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci  w zakup taboru kolejowego, aby przyspieszyć ożywienie gospodarcze, a przetargi, które łącznie przekroczą 3,5 miliarda euro wygenerują około 52 000 nowych miejsc pracy.

Pierwszy z tych przetargów rozstrzygniety w czerwcu ubiegłego roku na rzecz firmy Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), obejmuje dostawę 31 pociągów wąskotorowych i 6 pociągów alpejskich oraz częściowe utrzymanie pociągów przez okres 15 lat. Łączna wartość kontraktu to 258 mln euro.

W nadchodzących miesiącach Renfe planuje zawrzeć dwa nastepne kontrakty na zakup 43 pociągów Media Distancia i 38 pociągów Cercanías, z których wszystkie będą hybrydami i będą używane do eksploatacji w różnych wspólnotach autonomicznych. Planowane jest również udzielenie zamówienia na zakup 40 głowic dla kolei dużych prędkości (AVE).

Odmłodzenie parku kolejowego.

Pozyskanie nowych pociągów pozwala sprostać przewidywalnym potrzebom odmładzania taboru, przy wzroście niezawodności i ograniczeniu wypadków, wzroście efektywności energetycznej, a także dostosowaniu się do wymogów związanych z zapewnieniem dostępności i zwiększeniem bezpieczeństwa w systemie kolejowym.

W związku z tym Renfe zamierza obniżyć średni wiek floty kolejowej, zwłaszcza Cercanías i Regional, które w niektórych przypadkach mają ponad 30 lat i realizują 80% usług publicznych Renfe. Limit eksploatacji tych jednostek to 40 lat

Renfe posiada obecnie flotę 1016 pociągów przeznaczonych dla Cercanías, Media Distancia i Ancho Métrico (pociągi wąskotorowe o rozstawie szyn 1000 mm). Ze względu na hiszpański kryzys gospodarczy w latach 2007-2017 przewoźnik nie ogłaszał przetargów na zakup nowych pociągów.