Unikatowy wskaźnik W8 z ruchomą tablicą ze stacji Opole Główne trafi w ręce miłośników kolei

Unikatowy wskaźnik W8 z ruchomą tablicą ze stacji Opole Główne trafi w ręce miłośników kolei

24 marca 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jedyna taka Tarcza W8 z ruchomą tablicą w Polsce, wykonana zapewne w Opolu, była ustawiona na wjeździe do stacji Opole Główne od strony Opola Groszoiwic w kilometrze 98.400. Wskaźnik informował maszynistę o wjeździe na tor zakończony kozłem oporowym i nakazywal zmniejszenie prędkości.

Fragment wskaźnika W8 z Opola. Fot. Adam Kupniewski / PKP PLK

Wskaźnik pojawił się po wypadku jaki mial miejsce na poczatku lat 60 ubiegłego wieku, kiedy to maszynista nie zauważył sygnału podawanego przez semafor i pociag wjechal na tor nr 3 (położony przy obecnie budowanym peronie 1a) opolskiego dworca, nie wyhamował  i uderzyl z impetem w budynek dworca. Do dnia dzisiejszego w murze budynku można zauważyć inne od oryginalnych cegły wykorzystane do remontu ściany.

Wskaźnik przed demontażem. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Zgodnie z definicją w instrukcji PLK Ie-102 (Rozdział 1, ust. 3 pkt 4) tablica wskaźnika to element konstrukcyjny o ustalonym kształcie i formie, na powierzchni którego umieszczona jest jego treść. Na ogół tablica wskaźnika jest mocowana na stałe do słupka, w tym przypadku umieszczona została obrotowo, aby lico wskaźnika było widoczne dla maszynisty tylko przy wjeździe pociągu na tor uporkowy. Przy sygnalizacji kształtowej nie było innej możliwości pokazania ograniczenia prędkości obowiązującego tylko dla niektórych dróg przebiegu, obecnie wykorzystuje się w tym celu wyświetlany wskaźnik W21.

Realizująca modernizację linii kolejowej nr 132 na odcinku Opole Groszowice - Opole Zachodnie, warszawska spółka INTOP zadbała o umiejętny demontaż wskaźnika i przekazała go Zakładowi LInii Kolejowych PKP PLK w Opolu. 

Wszystkich zainteresowanych dalszym losem wskaźnika możemy uspokoić, gdyż w odpowiedzi na list Stowarzyszenia Miłośników Kolei z Katowic skierowany do Pana Zbigniewa Makowskiego Zastepcy Dyrektora ds. Eksploatacji w Zakładzie Linii Kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych w Opolu, podjęta została decyzja o przekazaniu   unikatowego wskaźnika Stowarzyszeniu, które po zabezpieczeniu zamierza z czasem ustawić go jako pamiątkę techniki kolejowej w miejscu kojarzonym z historią kolejnictwa w Polsce.