CAF dostarczy do Szwecji pociągi elektryczne i na biodiesel

CAF dostarczy do Szwecji pociągi elektryczne i na biodiesel

16 kwietnia 2021 | Źródło: AB Transitio
PODZIEL SIĘ

Regiony Kalmar, Jönköping, Blekinge i Kronoberg w Szwecji  postanowiły wspólnie zakupić nowe pojazdy kolejowe. Chcą  zastąpić istniejącą, starzejącą się flotę i zwiększyć ruch kolejow. W tle zamówienia jest również cel regionów, jakim jest atrakcyjny i konkurencyjny transport publiczny, co przyczyni się do tego, że więcej osób decyduje się na podróżowanie przyjaznym dla środowiska transportem publicznym. Dzięki nowym pociągom regiony zrobią duży krok w kierunku wzmocnienia ruchu pociągów i uczynią go bardziej atrakcyjnym i dostępnym dla podróżowania w obrębie regionów i między nimi. Ponadto wymagane jest, aby pociągi obsługujące odcinek Tranås-Nässjö-Alvesta-Hässleholm były przystosowane do systemu sygnalizacji ERTMS po jego aktualizacji.

Wizualizacja: AB Transitio

Zamówienie obejmuje 28 nowych pociągów wraz z towarzyszącymi usługami i wyposażeniem. 20 pociągów jest napędzanych elektrycznie (EMU), a 8 z nich to bimodalne (BMU), co w tym przypadku oznacza, że ​​mogą być napędzane zarówno elektrycznie, jak i silnikami spalinowymi. Silniki spalinowe są dopuszczone do paliw bez paliw kopalnych, co jest zgodne z decyzjami regionów w sprawie ruchu bez paliw kopalnych na lata 2020-2025. Pojazdy bimodalne są przeznaczone do jazdy na odcinkach, które nie są zelektryfikowane. Aby zaspokoić przyszłe potrzeby, uwzględniono również opcję pojazdu obejmującą łącznie 26 pojazdów, z których 7 to wariant bimodalny, a 19 to wariant z napędem elektrycznym.

Wartość zamówienia to około 3 miliardy SEK. Regiony udzieliły zabezpieczenia w postaci gwarancji. Finansowaniem pociągów zajmie się  AB Transitio, które będzie również właścicielem pociągów i wynajmuje je regionom, które dostarczają pociągi operatorowi obsługującemu ruch.

Zamówienie skupiało się na przemyślanym projekcie, zarówno pod względem estetycznym, jak i funkcjonalnym, a nie, na przykład, na maksymalizacji liczby siedzeń za wszelką cenę. Piękne i funkcjonalne pociągi, które są wygodne i przyjemne w prowadzeniu. Projekt zewnętrza i wewnętrza pociągów musi być powiązany z miejscami, w których pociągi będą kursować. Czerwony kolor zewnętrzny powinien przywodzić na myśl borówki brusznice. Jeśli rozejrzysz się po oknach, zobaczysz, że czerwony kolor zmienia się z białego na czerwony, na prawie czarny, tak jak potrafią to borówki brusznice.

Projekt wnętrza będzie również powiązany z obsługiwanymi miejscami. Pociąg oparty jest na platformie Civity typu CAF, która opiera się na elastyczności i modułowości, co oznacza, że ​​zarówno pociągi typu EMU, jak i BMU będą  technicznie i estetycznie w dużym stopniu podobne do siebie. Ponad 450 pociągów z platformy Civity zostało wcześniej zamówionych m.in. do Wielkiej Brytanii, Holandii, Włoch i Czarnogóry.

Charakterystyka techniczna

  • Czteroczłonowy jednopoziomowy pojazd typu CAF Civity.
  • Długość około 76 m dla EMU i około 67 m dla BMU.
  • Około 190 stałych miejsc dla EMU i około 140 dla BMU. Ponadto muszą być dostępne składane siedzenia.
  • Możliwość połączenia do trzech pojazdów, EMU lub BMU oddzielnie lub obu razem. W normalnym przypadku planuje się, że ruch będzie obsługiwany prostymi składami pociągów lub połączonymi wieloma połączeniami dwoma i dwoma.
  • Prędkość maksymalna 200 km / h dla EMU i BMU w trybie elektrycznym i 140 km / h dla BMU podczas pracy z silnikiem spalinowym.
  • ERTMS i STM dla ATC. (system ochrony pociągu spełniający szwedzkie wymagania)
  • Wyposażenie przystosowane do podróży służbowych i codziennych z czasem dojazdu powyżej 2 godzin.
  • Wygodne wnętrze, regulowane siedzenia ze stołem roboczym, gniazdkiem elektrycznym, wifi itp.
  • Elastyczne powierzchnie ze składanymi siedzeniami i możliwością zabrania większego bagażu i rowerów.
  • Dział PRM (przystosowanie dla podróżnych o niepełnej sprawności) z miejscami na wózek inwalidzki.
  • Dwie toalety, z których jedna jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
  • Monitory informacji o ruchu drogowym i innych informacji.
  • Przedział serwisowy z możliwością sprzedaży.

Pociągi będą kursowały przede wszystkim na trasach:

  • Jönköping - Nässjö - Alvesta - Växjö Värnamo - Växjö
  • Växjö - Ęlmhult - Hässleholm
  • Nässjö - Tranås
  • Karlskrona - Emmaboda - Kalmar
  • Kalmar - Linköping Västervik - Linköping
Linie kolejowe w Szwecji. Źródło: pl.wikipedia.org