Nowe centrum serwisowe lokomotyw Alstom w Bilajari (Baku) oddane do eskploatacji Kolejom Ązerskim

Nowe centrum serwisowe lokomotyw Alstom w Bilajari (Baku) oddane do eskploatacji Kolejom Ązerskim

22 kwietnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2014 roku Koleje Azerkie (ADY) podpisały umowę z Alstom Transport SA, na mocy której francuski producent zobowiązał się dostarczyć 50 lokomotyw elektrycznych (10 lokomotyw dla ruchu pasażerskiego AZ4A i 40 lokomotyw dla przewozów towarowych AZ8A) oraz zbudować 2 centra serwisowe do obsługi i naprawy lokomotyw w Bilajari (Baku) oraz w mieście Ganja. Umowa została podpisana w Baku w obecności prezydenta Francji Francois Hollande'a i prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa. Pierwotnie Koleje Azerskie zamówiły 50 lokomotyw do przewozów towarowych, ale ostatecznie kontrakt został zredukowany do 40.

Fot. Fikret Rasulzade

Azerbejdżan dzięki swojemu położeniu geopolitycznemu odgrywa znaczącą rolę gospodarczą w regionie, jest głównym łącznikiem między Morzem Czarnym i Kaspijskim, zapewniając tranzyt między Europą a Azją. Azerbejdżan kreuje zaintersowanie Europy Srodkowej i Północnej  towarami z Zatoki Perskiej i aktywnie promuje korytarz kolejowy Północ-Południe, na trasie Baku-Tbilisi-Kars. 

Wyjazd do Azerbejdżanu lokomotywy AZ4A, Belfort, maj 2019r. Fot. Alstom

Alstom dostarczył już wszystkie 10 elektrycznych lokomotyw pasażerskich przewidzianych w kontrakcie z Azerbejdżanem. Zostały wyprodukowasne w fabryce w Belfort we Francji. Prima AZ4A jest w stanie rozpędzić się do 160 km / h i charakteryzuje się niskim zużyciem energii. AZ4A są przeznaczone do ruchu dalekobieżnego.

Lokomotywy elektryczne z asynchronicznym napędem trakcyjnym Prima KZ8A należą do najpotężniejszych na świecie (8800 kV) - są w stanie pociągnąć do 9 tys. ton z prędkością do 120 km / h. Lokomotywy towarowe dostarczone w ramach tego kontraktu są montowane w JV EKZ, zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym w Astanie (Kazachstan), który jest  spółka joint venture  Alstom i Transmaszholding (TMH), w której Alstom posiada 75%, ТМХ 25% udziałów. Spółka zatrudnia 700 osób. Zapewnia dostawy i serwis lokomotyw elektrycznych Prima zamówionych przez NC Kazakstan Temir Zholy JSC (Koleje Kazachskie), narodowego przewoźnika kolejowego w Kazachstanie, a także na rynki zagraniczne, takie jak Azerbejdżan. Do chwili obecnej dostarczono do Azerbejdżanu 20 lokomotyw towarowych KZ8A.

Lokomytw towarowa AZ8A i pasażerska AZ4A w centrum serwisowym w Bilajari. Fot. Fikret Rasulzade.

Wczoraj (22.04.2021) oddane zostało do eksploatacji centrum serwisowe w Bilajari (Baku)  zbudowane i wyposażone przez Alstom. Centrum zapewnie obsługę serwisową i naprawy lokomotyw, które już jeżdżą po torach Azerbejdżanu ( 30 maszyn) oraz pozostałych 20, które będą dostarczone Kolejom Azerskim do końca 2021 roku.  

Centrum serwisowe w Bilajari. Fot. Fikret Rasulzade.