Technologia „Cyfrowy bliźniak” sprawi, że pociągi będą bardziej niezawodne

Technologia „Cyfrowy bliźniak” sprawi, że pociągi będą bardziej niezawodne

20 maja 2021 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

"Cyfrowy bliźniak” sprawia, że ​​pociągi są bardziej niezawodne. Deutsche Bahn i Stadler opracowują pierwszy wirtualny obraz kompletnego pociągu. Dane w czasie rzeczywistym powinny pomóc w utrzymaniu klimatyzacji i drzwi w odpowiednim czasie, aby nie ulegały awarii.

Fot. Stadler Rail

Znaczący postęp w cyfryzacji operacji kolejowych: 

Deutsche Bahn i producent pociągów Stadler opracowują pierwszy wirtualny obraz kompletnego pociągu. Przetwarza dane z rzeczywistego pojazdu w czasie rzeczywistym, zapobiegając tym samym zakłóceniom lub awariom. Przedstawiciele obu firm podpisali stosowne umowy o współpracy, ustanawiając w ten sposób wyjątkowe w tej formie partnerstwo między przedsiębiorstwem kolejowym a producentem pojazdów. Obie strony postrzegają współpracę jako wzór dla innych przedsiębiorstw kolejowych i producentów.

Dla Deutsche Bahn wirtualny obraz pociągu - tak zwanego „cyfrowego bliźniaka” - jest kluczem do bardziej niezawodnych pojazdów i większej pojemności na szynach. Z pomocą cyfrowych bliźniaków będzie można wysłać pociągi do naprawy, gdy będzie to konieczne. Zmniejsza to liczbę zakłóceń, ponieważ można im wcześniej zapobiec. Dzięki temu transport kolejowy stanie się bardziej punktualny i atrakcyjniejszy, wspierając przyjazną dla klimatu transformację mobilności.

Pierwszym pociągiem, który otrzyma cyfrowy bliźniak, jest seria 429.1 firmy Stadler. DB obsługuje 28 takich pociągów wieloczłonowych w transporcie regionalnym w Nadrenii-Palatynacie, Hesji, części Badenii-Wirtembergii i Saary. Prototyp jest obecnie wyposażany w technologię rejestracji i transmisji danych. Kolejne pociągi z tej serii "Cyfrowy bliźniak" po raz pierwszy powinien być w pełni funkcjonalny do końca 2021 roku.

Wirtualny obraz będzie początkowo koncentrował się na klimatyzacji pociągu, drzwiach i zestawach kołowych. Dane przesyłane przez te komponenty są przetwarzane przy pomocy sztucznej inteligencji w celu stworzenia coraz doskonalszej symulacji pociągu, którego fizyczne zachowanie będzie brane pod uwagę oprócz mechaniki, elektryki i oprogramowania pojazdu.

Sabina Jeschke, Członek Zarządu ds. Cyfryzacji i Technologii:Współpraca ze Stadler to duży krok w kierunku cyfryzacji operacji kolejowych. Pokazujemy, że wymiana danych z producentami pociągów przynosi korzyści obu stronom. To przede wszystkim pasażerom pomagają pociągi, które stają się bardziej punktualne i niezawodne. Tylko dzięki cyfryzacji operacji kolejowych przyjazna dla klimatu transformacja mobilności może się powieść".

Jure Mikolčić, CEO Stadler Deutschland: „Tworząc cyfrowy bliźniak całej floty pojazdów, zarówno Deutsche Bahn, jak i my jako producent pojazdów uzyskujemy odpowiednie dane. W ten sposób możemy zapewnić proaktywną konserwację i stałą optymalizację zarządzania starzejącymi się produktami. Pomaga to obu stronom w trwałej poprawie dostępności pojazdów i ograniczeniu do minimum awarii spowodowanych usterkami ”.