Jak informuje słowacki portal Railpage wczoraj (28.06.2021r) około godziny 23:00 ze stacji granicznej Bratysława - Rusovce odjechał pociąg przewoźnika DB Cargo Czechia z zestawem czterech nowych wagonów producentów Siemens - Škoda Transportation, które w ostatnich dniach były testowane na Węgrzech. Z Węgier przewieziono je przez Rajkę, Bratysławę do Čadcy, dalej do stacji granicznej Chałupki, aby mogły odbyć jazdy próbne w Polsce. Skład prowadził Vectron BUDAMARU 383.212, który został wypożyczony spółce - córce Niemieckich Kolei Państwowych do napędu trakcyjnego.
50 wagonów nowej generacji Siemens Viaggio Koleje Czeskie zamówiły w 2018 roku. Za budowę szkieletów i osadzenie ich na wózkach odpowiadały wiedeńskie zakłady Siemensa, a za ich wyposażenie Skoda Vagonka z siedzibą w Ostrawie. Wagony są przygotowane do poruszania się z prędkością 200 km/h.
Siemens w konsorcjum ze Skodą, oprócz serii 50 wagonów o których mowa powyżej, zbuduje jeszcze 182 podobne wagony, jednak z dopuszczeniem na wyższą prędkość.
Zarówno wagony już wyprodukowane jak i te wykonanane w niedalekiej przyszłości będą homologowane również w sąsiednich krajach, takich jak Niemcy, Wegry, czy Polska.
Koleje Czeskie zamierzają uruchomić połączenie z polskim Bałtykiem od grudnia przyszłego roku. Pociągi mogłyby kursować między Pragą a Gdynią. Między innymi w tym celu czeski przewoźnik powiększa swoją flotę o trzynaście lokomotyw Siemens Vectron, wydzierżawionych na dziesięć lat, które po roku będzie mógł nabyć na własność. Siedem z nich miałoby być przeznaczonych do obsługi połączenia Pragi z Gdynią.
Po wjeździe do Polski skład udał sie w kierunku Poznania, gdzie znajduje się centrum serwisowe SIEMENS Mobility.