Umowa na przebudowę dworca Gdańsk Wrzeszcz obsługującego rocznie 9 mln podróżnych podpisana

Umowa na przebudowę dworca Gdańsk Wrzeszcz obsługującego rocznie 9 mln podróżnych podpisana

01 lipca 2021 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Gdańsk Wrzeszcz to jeden z najważniejszych dworców w Polsce pod względem liczby obsługiwanych podróżnych. Pierwszy obiekt o tej nazwie powstał w 1870 roku. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX wieku. W dwudziestoleciu międzywojennym planów rozbudowy dworca ostatecznie nie zrealizowano. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 roku. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano. Obecna inwestycja ma na celu nadanie mu nowoczesnego charakteru.

Wizualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz - iluminacja nocna. Źródło: PKP S.A.

Najbardziej widoczna będzie zmiana wyglądu zewnętrznego dworca. W miejsce rozproszonych dobudówek obiekt zyska jedną spójną bryłę. Elewacja zostanie wykonana ze stali i szkła – co ma podkreślić nowoczesny i nieco industrialny charakter nowego dworca. Najbardziej reprezentacyjną jej częścią będzie wejście do strefy obsługi podróżnych, gdyż zostanie one zaakcentowane wielkoformatowym przeszkleniem, a  także wejście prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Architekturę nowej bryły dworca podkreśli iluminacja. Zaakcentuje ona w szczególności główne wejścia do budynku, a także podświetli pnącza znajdujące się na elewacji od strony peronów.

Wzualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz, widok od strony ul. Lendziona.  Źródło: PKP S.A.

 

Wzualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz, widok od strony ul. Dmowskiego.  Źródło: PKP S.A.

 

Zieleń  zaprojektowano również na dachu budynku, gdzie zajmie ona prawie 400 mkw. Powierzchnia bioaktywna zostanie wykonana z gotowych mat wegetacyjnych, składających się z mchów, rozchodników i ziół. Roślin te są mało wymagające w uprawie oraz odporne na susze. Pomimo tego w okresach pozbawionych opadów będą podlewane za pomocą umieszczonych w ziemi linii kroplujących zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie gromadzona będzie deszczówka. Na dachu oprócz zieleni zostanie umieszczonych 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o  zastosowaniu pomp ciepła do ogrzewania budynku, energooszczędnym oświetleniu wraz z  automatyką sterującą oraz o termomodernizacji budynku poprzez dobranie materiałów budowlanych o niskim współczynniku przenikalności cieplnej.

Wzualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz, widok od strony torów.  Źródło: PKP S.A.

 

Wzualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz, widok od strony torów.  Źródło: PKP S.A.

 

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz to druga najważniejsza inwestycja w województwie pomorskim, którą zaczynamy po rozpoczętej w 2019 roku przebudowie dworca Gdańsk Główny. Dzięki niej, ten odwiedzany codziennie przez tysiące podróżnych obiekt zyska całkowicie nowy wygląd, a poza tym stanie się komfortowy, dostępny i proekologiczny - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP  S.A.

Całkowicie w nowy sposób zaaranżowano również przestrzeń obsługi podróżnych. Zaprojektowano ją jako przestronny, nowocześnie urządzony hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i  dwoma lokalami handlowymi. Podróżni znajdą w nim ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na szklanych panelach, na jednej ze ściany nowego holu, zostaną umieszczone grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni przeszło 150 lat. Przejawem funkcjonalności nowej aranżacji wnętrz dworca jest to, że na perony, będzie można się dostać pomijając hol przez specjalne wejście umiejscowione mniej więcej po środku nowej bryły dworca. W pobliżu zejścia do tunelu prowadzącego na perony przewidziano nowocześnie urządzony kompleks toalet oraz trzy lokale handlowo-usługowe.

Wzualizacja poczekalni dworca Gdańsk Wrzeszcz. Źródło: PKP S.A.

 

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o  ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią  urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z  niepełnosprawnościami. Na dworcu zostaną zastosowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system BMS (Building Management System).

W bezpośrednim otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zaprojektowano stojaki rowerowe.

Wzualizacja dworca Gdańsk Wrzeszcz, widok z góry. Źródło: PKP S.A.

 

Przebudowa dworca Gdańsk Wrzeszcz to jedna z 22. inwestycji realizowanych przez PKP S.A. w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to  około 13,2 mln złotych brutto. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otwarcie dworca po modernizacji jest planowane na koniec 2022 roku. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia  TPF, a wykonawcą prac budowlanych jest firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.