29 lipca 2021 r. odbył się próbny przejazd pierwszego testowego pociągu specjalnego, który przewoził symulator kontenera ze zużytym paliwem jądrowym, zrekonstruowany odcinek kolejowy „Wilcha – Janów” o długości 43 km. Łączy infrastrukturę kolejową Kolei Ukraińskich z Centralnym Magazynem Wypalonego Paliwa (SNFSF) O rekordowym tempie medernizacji tej linii pisał Kurier Kolejowy)
Wypalone paliwo można przewozić tylko koleją, stąd też powstał konieczność przebudowy tej drogi dojazdowej, która do tej pory uniemożliwiła uruchomienie SNFSF. Z inicjatywy Energoatomu tor kolejowy przeniesiony do bilansu Spółki w lutym br. został odrestaurowany w rekordowo krótkim czasie. Prace budowlane prowadziły dwie załogi kolejarzy, jedna z nich jechała ze stacji Wilcha, druga – ze stacji Janów. 9 lipca spotkali się i wbili symboliczną „złotą śrubę” w nowo ułożony tor. Prace te sfinansował Energoatom.
Podczas jazdy próbnej pociągu specjalnego obecni byli: Herman Galushchenko, Minister Energetyki Ukrainy, Ivan Juryk Prezes Zarządu Kolei Ukraińskich i Petro Kotin pełniący obowiązki prezesa NNEGC Energoatom .
Minister energetyki Herman Galushchenko podkreślił, że otwarcie wybudowanego 43-kilometrowego odcinka toru kolejowego, który połączy CSFNP z siecią kolejową Ukrainy, jest niezwykle ważnym krokiem w kierunku uruchomienia Repozytorium. Ponadto jest ważnym elementem procesów geopolitycznych, zwłaszcza jeśli chodzi o niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne naszego państwa.
„Jesteśmy gotowi do uruchomienia Scentralizowanego Magazynu Wypalonego Paliwa w przeddzień 30. rocznicy odzyskania przez Ukrainę niepodległości, a jednym z ważnych kroków w tym kierunku jest uruchomienie kolei na odcinku Wilcza-Janiw” - powiedział minister.
Dzięki uruchomieniu CSFSP Ukraina będzie mogła wstrzymać eksport wypalonego paliwa jądrowego do rosyjskich przedsiębiorstw w celu przetworzenia i czasowego składowania. Od teraz będzie przechowywany na Ukrainie, co pozwoli naszemu państwu zaoszczędzić około 200 milionów dolarów rocznie.