Stadler Polska wygrywa przetarg na dostawę piętrowych pociągów elektrycznych dla Kolei Słowackich

Stadler Polska wygrywa przetarg na dostawę piętrowych pociągów elektrycznych dla Kolei Słowackich

02 sierpnia 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stadler Polska wygrał przetarg na dostawę elektrycznych piętrowych zespołów trakcyjnych dla słowackiego przewoźnika państwowego Železničná spoločnosť Slovensko (Koleje Słowackie - ZSSK). Ma dostarczyć cztery jednostki o pojemności 560 pasażerów. Choć materiał nie precyzuje, jakie jednostki dostarczy Stadler, wiadomo, że będzie to model Kiss. Szacowany koszt zamówienia to 77 mln euro. W przetargu Stadler pokonał czeską spółkę Škoda Transportation.

KISS wyprodukowany w zakładach Stadlera w Siedlcach dla Kolei Słoweńskich. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Pod koniec stycznia 2021 roku Koleje Słowackie ogłosiły przetarg na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla przewozów regionalnych. Zgodnie ze specyfikacją   zamówienia ZSSK jest zainteresowany zakupem 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych na napięcie zmienne 25kV, o prędkości maksymalnej 160 km/h i pojemności 530 pasażerów w 2 klasie i 30 pasażerów w 1 klasie. Zgodnie z dokumentacją przetargową pojazdy muszą być zdolne do pracy w zespole powstałym z połączenia dwóch jednostek.Termin składania ofert został wyznaczony na 10.5.2021 r., a następnie przesunięty na 17.5.2021 r.

Na portalu słowackiego Urzędu Zamówień Publicznych ogłoszono zwycięzcę tego przetargu, którym została firma STADLER POLSKA, sp. z o.o.

Z prawej KISS wyprodukowany w zakładach Stadlera w Siedlcach dla Kolei Słoweńskich.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Škoda Transportation wygrała jak dotąd wszystkie kontrakty na nowe pociągi dla Kolei Słowackich. Szwajcarski producent odniósł sukces w przypadku kontraktu dla spółki Tatrzańskie Koleje Elektryczne (TEŽ - dwie linie kolei słowackich obsługujących połączenia u podnóża Tatr Wysokich). Jednostki wyprodukowane w Siedlcach mają kursować w regionalnych połączeniach pospiesznych z Bratysławy do Żyliny oraz jeden z Bratysławy do Kut.

Firma Stadler zawarła umowę podwykonawczą z firmą ŽOS Vrútky, której udział w kontrakcie wynosi 4%. Dostarczy stacje radiowe, systemy informacyjne i zapewni homologację do eksploatacji na słowackiej sieci kolejowej. Jednostki te będą finansowane z Programu Operacyjnego Zintegrowana Infrastruktura. Producent od chwili podpisania umowy, ma 28 miesięcy na dostawę, przy czym trwa  jeszcze okres odwoławczy.

Plan zakupu czterech dwupiętrowych jednostek został już wcześniej skrytykowany przez słowackie Ministerstwo Finansów. Jak wynika z materiału, zdolność przewozowa pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu, jest niewystarczająca w porównaniu z konwencjonalnymi składami lokomotyw i wagonów pasażerskich.