Od połowy przyszłego roku Wilno i Warszawa powinny zostać połączone bezpośrednią trasą kolejową

Od połowy przyszłego roku Wilno i Warszawa powinny zostać połączone bezpośrednią trasą kolejową

22 września 2021 | Źródło: Koleje Litewskie
PODZIEL SIĘ

Wczoraj, 21 września, z Tallina do Wilna wyruszył specjalny Ekspres Bałtycki z okazji Europejskiego Roku Kolei, w którym po raz pierwszy wzięli udział ministrowie transportu trzech państw bałtyckich, przedstawiciele kolei bałtyckich oraz Komisji Europejskiej. Marius Skuodis, litewski minister transportu i komunikacji, który podróżuje pociągiem przez państwa bałtyckie, powiedział, że wydarzenie to dowodzi woli państw bałtyckich do integracji z europejską siecią kolejową oraz znaczenia projektu Rail Baltica, a wykorzystanie istniejącej infrastruktury pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń kolejowych między Wilnem, Rygą i Tallinem.

 

Fot. Koleje Litewskie

- Rail Baltica, strategiczny projekt łączący kraje bałtyckie, a także sąsiadujące z nimi Polskę i Finlandię, niewątpliwie przekształci nie tylko systemy transportowe Litwy, ale także Łotwy i Estonii, przynosząc nowe możliwości dla ich mieszkańców i gospodarek. Jednak do tego czasu należy po prostu jak najlepiej wykorzystać istniejącą sieć infrastruktury poprzez zapewnienie regularnych połączeń pociągów pasażerskich między stolicami państw bałtyckich. Jestem przekonany, że będziemy kontynuować nasz udany i obustronnie korzystny dialog - powiedział Marius Skuodis, litewski minister transportu Skuodis na pokładzie pociągu.

Według litewskiego ministra, dzięki otwarciu w tym roku terminalu intermodalnego w Kownie, pociągi towarowe mogą już docierać na Litwę po torach spełniających europejskie standardy. Rozwój regularnych połączeń kolejowych Wilno-Ryga przyniósłby z kolei podwójny zysk w postaci dogodnych przyjazdów turystów oraz zmniejszenia emisji CO2 o 950 t/rok. Zdaniem ministra, należy również rozważyć możliwość przedłużenia trasy kolejowej do Tallina.

Od połowy przyszłego roku Wilno i Warszawa powinny zostać połączone bezpośrednią trasą kolejową. Zostało to uzgodnione z polskim ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem, podczas jego ostatniej wizyty w Polsce.

Łotewski minister transportu Talis Linkaitis podkreślił znaczenie rozpoczęcia budowy Rail Baltica dla Europy: - Budując linię Rail Baltica, planujemy nie tylko międzynarodowy pasażerski i towarowy transport kolejowy, ale także transport regionalny. Nowa infrastruktura połączy nas z naszymi bałtyckimi sąsiadami, poprawiając współpracę gospodarczą i rozwój regionalny.

Według estońskiego ministra gospodarki i infrastruktury Taavi Aas, Rail Baltica to strategiczny i długoterminowy projekt międzynarodowy, obejmujący stworzenie infrastruktury kolejowej i łańcucha logistycznego, ukierunkowanego na wysokiej jakości przewozy pasażerskie i towarowe między krajami bałtyckimi, Finlandią i innymi krajami UE: - Kolej ma przed sobą świetlaną przyszłość. Dzisiejszym globalnym wyzwaniem są zmiany klimatyczne i tutaj możemy odegrać strategiczną rolę w realizacji celów środowiskowych Zielonego Ładu - powiedział Taavi Aas

Baltic Express towarzyszy Catherine Trautmann, kordynatorka Północno-Bałtyckiego Morskiego Korytarza TEN-T, Henrik Hololei, dyrektor generalny Dyrekcji Mobilności i Transportu KE, a także przedstawiciele państw bałtyckich i fińskiego sektora kolejowego.

- Wspólne tworzenie historii wymaga trzech rzeczy: współpracy, połączeń i zielonej przyszłości. Musimy współpracować, aby połączyć ludzi i przedsiębiorstwa na rzecz ekologicznej przyszłości. Dziś już mamy silną współpracę. Pracując razem, stworzymy szybsze, nowoczesne połączenie kolejowe - Rail Baltica. Bardziej ekologiczna przyszłość dla nas i dla przyszłych pokoleń - powiedział Mantas Bartuška, dyrektor generalny Kolei Litewskich.

Dzisiaj, 22 września, pociąg bałtycki kontynuuje swoją podróż z Wilna do Kowna, gdzie symbolicznie spotka się z pociągiem Connecting Europe Express jadącym z Lizbony przez całą Europę. Specjalny pociąg przyjedzie do Kowna z Gdańska. gdzie przebywał przez ostatnią dobę na terenach wystawowych XIV Międzynarodowych Targów TRAKO. Do 7 października odwiedzi ponad 70 miast, 26 krajów i pokona 20 000 kilometrów. Jest to jedna z inicjatyw ogłoszonych przez KE w ramach Europejskiego Roku Kolei 2021.