Do polskiej granicy dojechało już pięć nowych, wyprodukowanych w zakładzie Siemens Mobillity w Monachium Allach, lokomotyw Vectron przeznaczonych dla DB Cargo Polska i CargoUnit. Niebawem nowe maszyny trafią w ręce przewoźników. Warto zauważyć, iż lokomotywa CARGOUNIT ma nową malaturę, nie jak dotychczas granatową lecz czarną. Teraz są już w Polsce, w drodze do Poznania.
Skład złożony z pięciu lokomotyw do granicy doprowadził Taurus przewoźnika RailAdventure. Nowe maszyny Vectron MS oznaczone numerami 370 044, 370 045,370 046 i 370 047 (DB Cargo Polska) i 370 048 (CargUnit) dysponują maksymalną mocą 6,4 MW, są wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwijają maksymalną prędkość 160 km/h (lokomotywa CARGOUNIT - 200 km/h).
Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach, a dzięki temu kompleksowo odpowiadające zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.
W Polsce lokomotywy Vectron zostały zakupione przez CARGOUNIT, DB Cargo Polska, PKP CARGO, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal. Obecnie blisko 60 lokomotyw Vectron jest w rękach polskich przewoźników, a znacznie więcej wjeżdża codziennie na polskie tory z zagranicy. Do tej pory zostało sprzedanych ponad 1100 lokomotyw Vectron dla 56 klientów w 16 krajach. Flota Vectronów przejechała już blisko 500 mln kilometrów.
Lokomotywy przeznaczone dla DB Cargo Polska zostały zakupione z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego. Celem konkursu Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Wodnych i Połączeń Multimodalnych, organizowanego przez CUPT, jest dofinansowanie podmiotów w ramach działania OŚ Priorytetowa III, tak aby wydatnie zwiększyć rozwój sieci drogowej TEN – T i samego transportu multimodalnego.
Siemens Mobility oraz CARGOUNIT w czasie wrześniowych Targów TRAKO ogłosiły podpisanie umowy ramowej na dostawę wraz z utrzymaniem do 30 najnowocześniejszych lokomotyw – Vectron MS. Kontrakt obejmuje dostawę 10 pojazdów do końca 2023 r. z opcją na zamówienie kolejnych 20 lokomotyw do 2024 r. Podążająca do Polski lokomotywa jest jedną z dwóch, które miały trafić do Polski jeszcze w tym roku.