Siemens ma kolejne zamówienie na pociągi z podwójnym źródłem zasilania.

Siemens ma kolejne zamówienie na pociągi z podwójnym źródłem zasilania.

16 listopada 2021 | Źródło: NEB
PODZIEL SIĘ

Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zamawia 31 pojazdów z napędem akumulatorowym w Siemens Mobility. Przyjazne dla środowiska pociągi Mireo Plus B będą kursować na wszystkich liniach sieci kolejowej Wschodniej Brandenburgii. Za pomocą pociągów na obszarze sieci VBB realizowane są dalekosiężne, przyjazne dla klimatu warunki udzielania zamówień przez kraje związkowe Berlin i Brandenburgia.

Fot. NED / Siemens

W regionie metropolitalnym Berlin-Brandenburgia od grudnia 2024 r. po raz pierwszy pojawią się przyjazne dla środowiska, zasilane bateriami pociągi regionalne, a także ulepszony i dogodniejszy dla pasażerów rozkład jazdy. Oznacza to, że wdrożone zostaną ważne działania przyjazne dla klimatu, które kraje związkowe Brandenburgia i Berlin, jako urzędy odpowiedzialne za lokalny kolejowy transport pasażerski dla sieci Brandenburgia Wschodnia (NOB2), określiły w umowie z przewoźnikiem. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), któremu na początku czerwca ponownie przyznano kontrakt na obsługę sieci, zamówił 31 dwuwagonowych pociągów akumulatorowych typu Mireo Plus B w Siemens Mobility.

Pierwotnie NEB oferował 26 pojazdów Mireo. Podczas renegocjacji w sprawie udzielenia zamówienia Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB), kraje związkowe oraz NEB uzgodniły ulepszoną koncepcję rozmieszczenia pojazdów, która umożliwia ich wykorzystanie również na linii RB26. Zamówionych zostanie pięć dodatkowych pociągów Mireo, które będą wykorzystywane w planowanym cyklu pośrednim na odcinku Berlin - Müncheberg. W ten sposób na wszystkich liniach sieci Wschodniej Brandenburgii będzie w przyszłości jeździć łącznie 31 pojazdów z przyjaznym dla środowiska napędem alternatywnym.

 

Sieć tras NOB2 ze stacjami ładowania. Źródło: Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

Bezemisyjne, energooszczędne i nadające się do recyklingu pojazdy dla Brandenburgii Wschodniej.

W ogólnoeuropejskim przetargu na budowę sieci dla Wschodniej Brandenburgii kraje związkowe Berlin i Brandenburgia położyły wyraźny nacisk na alternatywne systemy napędowe i redukcję zanieczyszczenia środowiska. Do tej pory na liniach sieci Brandenburgii Wschodniej kursowały spalinowe zespoły trakcyjne. Dzięki zastosowaniu pojazdów akumulatorowo-elektrycznych typu Mireo Plus B w przyszłości w sieci transportowej Wschodniej Brandenburgii będzie się zużywać rocznie o około 4,4 mln litrów mniej oleju napędowego. Nowe pociągi zmniejszą lokalną emisję CO2 o około 11 500 ton rocznie i osiągną znaczną redukcję emisji pyłów.

Hybrydowy wagon akumulatorowy Mireo Plus B czerpie energię z sieci trakcyjnej. Na niezelektryfikowanych odcinkach linii energię dostarczają akumulatory litowo-jonowe, wcześniej naładowane na odcinkach zelektryfikowanych. Dodatkowo, odzyskana energia hamowania jest wykorzystywana do napędu. Dwuwagonowy wagon ma zasięg ponad 90 km. Stacje ładowania mają zostać wybudowane również w Wriezen (RB60), Templin (RB12, RB63) i Beeskow (RB36).

Ale nie tylko bezemisyjny napęd służy ochronie środowiska i klimatu. Już w fazie projektowania, między innymi poprzez dobór materiałów, konstrukcję pojazdu i redukcję masy, wprowadzone zostały rozwiązania czyniące pojazd przyjaznym dla środowiska. Ponadto zminimalizowano liczbę komponentów, materiałów i części zużywających się oraz opakowań produktów, a także zrezygnowano z nierozłącznych połączeń, aby uzyskać maksymalną możliwość recyklingu. Dzięki temu duże elementy główne i części takie jak karoseria, podwozie czy szyby mogą być prawie całkowicie oddzielone od części nie nadających się do recyklingu i poddane recyklingowi.

Więcej usług i komfortu dla pasażerów

Zastosowanie nowych pojazdów pozwoliło na realizację szerokich, zorientowanych na pasażerów usług dodatkowych w zakresie wyposażenia i standardów obsługi. Wagony Mireo Plus B wyposażone są w troje drzwi po każdej stronie. Szerokość drzwi wynosząca 1300 mm i wysokość wejścia 600 mm umożliwiają łatwe wsiadanie i wysiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi, nawet na niższych peronach. Zarówno troje drzwi po każdej stronie pojazdu, jak i nowy rodzaj systemu prowadzenia w pojeździe zapewniają szybką, nieskomplikowaną, a przede wszystkim pozbawioną barier wymianę pasażerów.

W przyszłości do dyspozycji pasażerów będzie 128 miejsc siedzących w każdym pojeździe, a także dwanaście wieszaków dla rowerów, miejsca dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Dzięki zastosowaniu Mireo Plus B, na wszystkich liniach sieci można zaoferować więcej miejsc siedzących niż wymagano w przetargu; na sześciu liniach liczba miejsc siedzących wzrasta o 82%. Ponadto na niektórych liniach zwiększana jest oferta rozkładowa i zamawiane są kolejne zespoły trakcji podwójnej.

 

Wizualizacja: NED / Siemens

 

Pasażerowie będą mogli również korzystać z darmowego Wi-Fi, systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz specjalnie wydzielonej strefy rodzinnej. W całym pociągu rozmieszczonych jest równomiernie około 60 gniazdek elektrycznych, dostępne są również złącza USB oraz funkcja ładowania indukcyjnego.

Umowa na serwis i dostawę części zamiennych

Umowa z Siemens Mobility będzie również obejmować umowę na dostawę usług i części zamiennych (TSSSA, Technical Support & Spares Supply Agreement) na dwanaście lat do 2036 roku. Siemens Mobility zapewni dostępność pociągów przez cały okres obowiązywania umowy przewozowej. Częścią tej umowy serwisowej jest nie tylko wykonanie wszystkich niezbędnych czynności serwisowych, ale również ciągły rozwój czynności serwisowych, dostosowanych do specyficznego użytkowania pojazdów przez klienta. Pozwala to na oszczędne pod względem materiałów i zasobów wykorzystanie całej floty pojazdów w okresie transportu, ale także poza nim. Przyjazne dla środowiska, najnowocześniejsze zespoły trakcyjne są budowane w zakładzie Siemens Mobility w Krefeld. Dostawa zespołów trakcyjnych Mireo planowana jest na lato 2024 roku.

Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn (NEB): "Dzięki Mireo Plus B od Siemensa mamy do dyspozycji pojazd o wysokich osiągach, dużej wydajności i innowacyjny pod względem wydajności, zasięgu i wyposażenia. regionalne linie kolejowe sieci Brandenburgii Wschodniej. Dzięki innowacyjnemu napędowi i wyposażeniu dostosowanemu do potrzeb pasażerów wzmacniamy przyjazny dla klimatu lokalny kolejowy transport pasażerski i łączymy cele ochrony klimatu z wymogami przełomu komunikacyjnego".

Dr Elmar Zeiler, szef działu pociągów dojazdowych i regionalnych w Siemens Mobility: "Zrównoważony rozwój jest bardzo wysokim priorytetem dla Siemens Mobility, dlatego cieszymy się z drugiego zamówienia na nasz zasilany bateriami Mireo Plus B. Nasze Mireo jest bardzo popularne wśród klientów i pasażerów. Sprzedaliśmy już ponad 240 pociągów tego udanego modelu. Ten nowoczesny pociąg łączy w sobie komfort pasażerów, niezawodność i dostępność z ochroną klimatu. Dzięki zastosowaniu akumulatorów w pociągi te mogą jeździć po niezelektryfikowanych liniach kolejowych i w ten sposób zastąpić pociągi spalinowe, przyczyniając się w ten sposób znacząco do redukcji emisji CO2."