Umowa na projektowanie tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podpisana

Umowa na projektowanie tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podpisana

23 listopada 2021 | Źródło: Centralny Port Komunikacyjny
PODZIEL SIĘ

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Uroczystość podpisania umowy na projekt budowlany tunelu CPK. Fot. CPK

Uroczystość podpisania umowy na projekt budowlany tunelu CPK miała miejsce dziś na stacji Łódź Fabryczna. To właśnie tutaj w 2023 r. planowane jest rozpoczęcie podziemnych prac. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to 59,8 mln zł netto.

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Prowadzi on z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest częścią transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

 

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny 

 

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.  Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia  i istniejącej linii kolejowejnr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.

- Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r. - Wykorzystanie tych opracowań, oczywiście po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy - podkreśla Mikołaj Wild.

 

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny 
 

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji ŁódźFabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”, czyli Instrumentu „Łącząc Europę”). Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.