Rekordowe zamówienie na przewozy publiczne w nowym rozkładzie jazdy Kolei Słowackich (ZSSK)

Rekordowe zamówienie na przewozy publiczne w nowym rozkładzie jazdy Kolei Słowackich (ZSSK)

07 grudnia 2021 | Źródło: Koleje Słowackie (ZSSK)
PODZIEL SIĘ

Słowackie Ministerstwo Transportu zamówiło u państwowego przewoźnika kolejowego ZSSK znacznie więcej usług. W sumie w kolejnym okresie obowiązywania rozkładu jazdy przewoźnik będzie musiał pokonać 35,8 mln pociągokilometrów (o dwa miliony więcej niż obecnie). Ostatni raz ZSSK miał takie zamówienie w 2000 roku. 

Fot. Koleje Słowackie

"Zgodnie z nowym rozkładem jazdy pociągi pokonają w przyszłym roku 35,8 mln kilometrów. Koleje, jako najbardziej przyjazna dla środowiska forma transportu, są niewątpliwie przyszłością publicznego transportu pasażerskiego, ale aby stać się numerem jeden dla pasażerów, potrzebujemy nie tylko nowoczesnych pociągów, ale także wysokiej jakości infrastruktury. Jeśli naprawdę poważnie podchodzimy do transportu kolejowego i poprawy usług, musimy zainwestować w niego więcej pieniędzy z budżetu państwa" - powiedział Andrej Doležal, minister transportu i budownictwa.

Transport międzynarodowy 

Nowy rozkład jazdy znacznie poprawi połączenie kolejowe między Koszycami i Miszkolcem a Budapesztem na Węgrzech. Na linii Koszyce - Hidasnémeti - Budapeszt nastąpi intensywne rozszerzenie oferty połączeń kolejowych, kiedy to zamiast dwóch par istniejących pociągów WE na ww. linii będzie łącznie 7 par pociągów międzynarodowych WE. Pociągi będą kursować w trybie dwugodzinnym z odjazdami z Koszyc w godzinach 6:01 - 18:01 i przyjazdami do Koszyc w godzinach 9:59 - 21:59.

Dla miłośników sportów zimowych nadal istnieje całoroczne bezpośrednie połączenie pociągiem REX 7788/7797 ski-hiking ze stacji Bratysława-Petržalka do Mürzzuschlag w Alpach Schneeber. Pociąg kursuje przez cały rok w każdą sobotę i niedzielę z odjazdem z Bratysławy o 6:11 i wieczornym przyjazdem do Bratysławy o 19:44. Pociągi zatrzymują się również na stacjach Semmering i Spital am Semmering, które zapewniają bezpośredni dostęp do terenów narciarskich.

Bezpośrednie połączenie z Koszyc do Mukaczewa na Ukrainie będzie szybkie, bez przesiadek i bez oczekiwania na granicy realizowane przez dwie pary pociągów REX również w okresie obowiązywania rozkładu jazdy na lata 2021/2022. W Koszycach będą dogodne połączenia z i do pociągów Koszyce - Mukaczewo w kierunku Pragi i Bratysławy. Między Koszycami a Chopem nadal będzie kursować 1 para pociągów międzynarodowych Os, które nie będą już miały bezpośrednich wagonów sypialnych z Koszyc do Kijowa.

Pociągi nocne EN 476/477 METROPOL będą miały zmienioną stację początkową/końcową na Budapeszt-Nyugati w Budapeszcie.

W  ruchu międzynarodowych nadal będzie kursować 6 szybkich pociągów. Jedna para pociągów pospiesznych Railjet Express połączy Słowację z Austrią i Szwajcarią (Bratysława - Wiedeń - Zurych), dwie pary pociągów pospiesznych SC Pendolino będą kursowały między Słowacją a Czechami (Koszyce - Bratysława - Praga).

W krajowym transporcie dalekobieżnym nadal 7 par pociągów pospiesznych będzie kursować codziennie między stolicą a wschodnią metropolią. Te szybkie pociągi będą jeździć na przebudowanej linii z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu Koszyce - Bratysława wyniesie 5 h 50 min, czyli tyle samo, ile w przypadku obecnego rozkłasdu jazdy. Wydłużenie czasu przejazdu spowodowane jest przebudową węzła Zsolna. Czas przejazdu między Bratysławą a Żyliną skróci się o 1 minutę do 2 h 23 min.

Negatywny wpływ na pociągi dalekobieżne w rozkładzie jazdy 2021/22 będą miały prace związane z zamknięciem odcinka Púchov - Považská Bystrica, przebudowa węzła Žilina oraz zamknięcia na odcinku Poprad-Tatry - Svit. Zarządca infrastruktury dolicza dopłaty do czasów przejazdu na każdym odcinku zamknięcia, co ma znaczący wpływ na czasy przejazdu pociągów dalekobieżnych.

"Wzmocnienie w postaci ośmiu nowych połączeń na linii Koszyce - Zvolen i Bratysława - Prievidza ułatwi życie naszym pasażerom na tych liniach. Naszą wspólną intencją jest, aby nie przenosić codziennych południowych opóźnień między Palárikovo i Žarnovicą na pasażerów między Zvoleniem i Koszycami", powiedział Roman Koreň, prezes zarządu ZSSK i dodał "Nowy rozkład jazdy jest bardzo ambitny pod względem zakontraktowanej ilości i ciągłości połączeń. System ten wydaje się być bardzo wrażliwy na awarie infrastruktury. Jeśli pociąg zepsuje się lub ulegnie wypadkowi, postaramy się zastąpić go rezerwowym w ciągu kilkudziesięciu minut lub jednej do dwóch godzin, na bardziej ruchliwych liniach jeśli pasażerowie spóźnią się na odjazd to następny pociąg zabierze tych, którzy nie zdążyli na pociąg. Jednak w przypadku awarii po stronie infrastruktury nic więcej nie możemy zrobić. Opuszczenie jednego pociągu rano może być przeniesione na wszystkie pociągi na tej linii dla pasażerów przez resztę dnia. Ufam zatem, że projektodawcy tego zarządzenia dobrze rozważyli realną zdolność zarządcy infrastruktury do szybkiej naprawy torów oraz, że zatwierdzą wszystkie jego wnioski o uzupełnienie brakującego sprzętu, aby dotrzymać tego harmonogramu."

ZSSK od 13 czerwca 2021 r. obsługuje średnio 1 538 pociągów dziennie, w tym 218 pociągów dalekobieżnych i 1 320 pociągów regionalnych i podmiejskich. Zatrzymuje się na 726 stacjach i przystankach, kursuje na liniach na długości 3 047 km linii na Słowacji.