Nowość czeskiej kolei - piętrowa niebieska piękność jeździ po torach Kraju Morawsko-Śląskiego

Nowość czeskiej kolei - piętrowa niebieska piękność jeździ po torach Kraju Morawsko-Śląskiego

12 grudnia 2021 | Autor: Martin Kramer | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czesi cieszą się i są dumni z nowego pociągu. Po zmianie rozkładu jazdy po Kraju Morawsko-Śląskim zaczął dziś kursować nowy, nowoczesny pociąg z wagonem sterowniczym, umożliwiającym podróżowanie pociągiem XXI wieku. Na linii z Ostrawy do Frenštátu pod Radhoštěm (lub w dni robocze do Frýdlantu nad Ostravicí) będzie stopniowo wprowadzanych do regularnych połączeń pięć nowych pociągów składających się z lokomotywy spalinowej, trzech wagonów piętrowych i jednego wagonu sterowniczego. Zestaw push-pull umożliwi m.in. szybką zmianę kierunku jazdy na stacjach końcowych.

Redakcja Kuriera Kolejowego dziękuje Panu Martinowi Kramerowi za udostępnienie zdjęć i opisu swoich wrażeń z pierwszej podróży nowym pociągiem Kolei Czeskich.

 

Fot. Martin Kramer

 

Pociągi mogą mieć od dwóch do siedmiu wagonów, rozwijać maksymalną prędkość do 160 kilometrów na godzinę, ale na linii do Frensztatu/Frýdlantu będą jeździć pociągi trzywagonowe z maksymalną prędkością 100 kilometrów na godzinę - jest to również maksymalna prędkość dozwolona na tej linii. Dużym atutem jest wygodne dla pasażerów wsiadanie i wysiadanie do/z pociągu, nawet na wózkach inwalidzkich oraz dla rodzin z wózkami dziecięcymi. Wnętrze przystosowane jest do przewożenia rowerów, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, a także nart. Pasażerowie mają do dyspozycji pięć toalet, z których jedna jest przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich. W toalecie znajduje się również stanowisko do przewijania niemowląt.

 

Wnętrze dolnego pokładu pojazdu. Fot. Martin Kramer
Wnętrze dolnego pokładu pojazdu. Fot. Martin Kramer

 

Mierzący prawie 80 metrów bez lokomotywy pociąg oferuje 356 miejsc siedzących, z czego dziesięć w klasie pierwszej. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. WiFi oraz gniazdka 230V i USB (podczas mojej podróży gniazdka i WiFi działały bez zarzutu). Skład jest również przystosowany do obsługi pasażerów niewidomych i niedowidzących - drzwi są dźwiękoszczelne, a nad jedną z par drzwi wagonu sterowniczego znajduje się tzw. radiolatarnia nawigacyjna, reagująca na specjalne radio dla niewidomych. Dzięki temu niewidomy pasażer wie dokładnie, gdzie ma jechać.

 

Wnętrze dolnego pokładu pojazdu. Fot. Martin Kramer
Wnętrze górnego pokładu pojazdu, w głębi miejsca I klasy. Fot. Martin Kramer
Wnętrze górnego pokładu pojazdu. Fot. Martin Kramer

 

Podczas dzisiejszej drugiej podróży tego pociągu z Ostrawy hl. n. z odjazdem o 09:25 pociąg był pełny. Pasażerami byli głównie wycieczkowicze, a także miłośnicy kolei. Jazda na pierwszym i drugim poziomie jest bardzo cicha, bez wibracji, bez większych wstrząsów. Jak wspomniano, WiFi i gniazdka 230V działały, ale osobiście nie mogłem znaleźć ładowarki USB. Zauważyłam za to pojemnik na odpady segregowane, co mnie bardzo ucieszyło. Kolejną przyjemnością dla mnie było to, że w obrębie stolika przy oknie znajduje się miejsce na napoje, dzięki czemu nie upuszczamy butelki z wodą czy kubka z kawą. Do tego, kiedy tak sobie siedzisz z kawą i słuchawkami na uszach, na drugim piętrze pojazdu, patrząc na góry, to jest to coś bardzo pięknego. Tylko uwaga - i to według mnie, jestem dość duży (185 cm), jedyny problem - trzeba schylać głowę, gdy chce się usiąść, bo inaczej można się mocno uderzyć - mnie spotkało to w sumie trzy razy.    

 

Pociąg budzi duże zainteresowanie podróżnych. Fot. Martin Kramer

 

Cóż, jasne jest, że gdziekolwiek chcemy transport kolejowy to musi być on bardzo dobrze wspierany. W przeciwieństwie do Kraju Środkowoczeskiego, Kraj Morawsko-Śląski pokazuje, że transport kolejowy jest jednym z jego priorytetów.

 

Pulpit maszynisty w wagonie sterowniczym. Fot. Martin Kramer
Pulpit maszynisty w wagonie sterowniczym. Fot. Martin Kramer

 

Pociągi push-pull to w Czechach nowość. Wprowadzona przez Škoda Transportation nowa generacja pojazdów dwupokładowych, zdaniem producenta w pełni odpowiada standardom obowiązującym w Europie Zachodniej. Pasażerowie pojadą nowoczesnymi, komfortowymi wagonami, które w standardzie posiadają klimatyzację oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Docenią oni również nowe okna, które są wykonane tak, aby lepiej przepuszczać sygnały komórkowe. W procesie projektowania pociągu, pomyślano zarówno o pasażerach o niepełnej sprawności jak i też tych prowadzących aktywny tryb życia, dlatego jest w nich dużo miejsca na rowery i narty.

Wielką zaletą zestawu jest jego elastyczność i modułowość. Może być połączony i napędzany lokomotywą elektryczną lub dowolnym innym napędem, np. akumulatorowym, spalinowym, wodorowym itp. Dzięki temu zestaw może pracować zarówno na liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Kolejną zaletą jest możliwość modułowej zmiany pojemności pociągu poprzez dodawanie kolejnych wagonów, a tym samym efektywna zmiana pojemności pociągu zgodnie z aktualnymi potrzebami pasażerów i przewoźnika.