Czesi cieszą się i są dumni z nowego pociągu. Po zmianie rozkładu jazdy po Kraju Morawsko-Śląskim zaczął dziś kursować nowy, nowoczesny pociąg z wagonem sterowniczym, umożliwiającym podróżowanie pociągiem XXI wieku. Na linii z Ostrawy do Frenštátu pod Radhoštěm (lub w dni robocze do Frýdlantu nad Ostravicí) będzie stopniowo wprowadzanych do regularnych połączeń pięć nowych pociągów składających się z lokomotywy spalinowej, trzech wagonów piętrowych i jednego wagonu sterowniczego. Zestaw push-pull umożliwi m.in. szybką zmianę kierunku jazdy na stacjach końcowych.
Redakcja Kuriera Kolejowego dziękuje Panu Martinowi Kramerowi za udostępnienie zdjęć i opisu swoich wrażeń z pierwszej podróży nowym pociągiem Kolei Czeskich.
Pociągi mogą mieć od dwóch do siedmiu wagonów, rozwijać maksymalną prędkość do 160 kilometrów na godzinę, ale na linii do Frensztatu/Frýdlantu będą jeździć pociągi trzywagonowe z maksymalną prędkością 100 kilometrów na godzinę - jest to również maksymalna prędkość dozwolona na tej linii. Dużym atutem jest wygodne dla pasażerów wsiadanie i wysiadanie do/z pociągu, nawet na wózkach inwalidzkich oraz dla rodzin z wózkami dziecięcymi. Wnętrze przystosowane jest do przewożenia rowerów, wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, a także nart. Pasażerowie mają do dyspozycji pięć toalet, z których jedna jest przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich. W toalecie znajduje się również stanowisko do przewijania niemowląt.
Mierzący prawie 80 metrów bez lokomotywy pociąg oferuje 356 miejsc siedzących, z czego dziesięć w klasie pierwszej. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. WiFi oraz gniazdka 230V i USB (podczas mojej podróży gniazdka i WiFi działały bez zarzutu). Skład jest również przystosowany do obsługi pasażerów niewidomych i niedowidzących - drzwi są dźwiękoszczelne, a nad jedną z par drzwi wagonu sterowniczego znajduje się tzw. radiolatarnia nawigacyjna, reagująca na specjalne radio dla niewidomych. Dzięki temu niewidomy pasażer wie dokładnie, gdzie ma jechać.
Podczas dzisiejszej drugiej podróży tego pociągu z Ostrawy hl. n. z odjazdem o 09:25 pociąg był pełny. Pasażerami byli głównie wycieczkowicze, a także miłośnicy kolei. Jazda na pierwszym i drugim poziomie jest bardzo cicha, bez wibracji, bez większych wstrząsów. Jak wspomniano, WiFi i gniazdka 230V działały, ale osobiście nie mogłem znaleźć ładowarki USB. Zauważyłam za to pojemnik na odpady segregowane, co mnie bardzo ucieszyło. Kolejną przyjemnością dla mnie było to, że w obrębie stolika przy oknie znajduje się miejsce na napoje, dzięki czemu nie upuszczamy butelki z wodą czy kubka z kawą. Do tego, kiedy tak sobie siedzisz z kawą i słuchawkami na uszach, na drugim piętrze pojazdu, patrząc na góry, to jest to coś bardzo pięknego. Tylko uwaga - i to według mnie, jestem dość duży (185 cm), jedyny problem - trzeba schylać głowę, gdy chce się usiąść, bo inaczej można się mocno uderzyć - mnie spotkało to w sumie trzy razy.
Cóż, jasne jest, że gdziekolwiek chcemy transport kolejowy to musi być on bardzo dobrze wspierany. W przeciwieństwie do Kraju Środkowoczeskiego, Kraj Morawsko-Śląski pokazuje, że transport kolejowy jest jednym z jego priorytetów.
Pociągi push-pull to w Czechach nowość. Wprowadzona przez Škoda Transportation nowa generacja pojazdów dwupokładowych, zdaniem producenta w pełni odpowiada standardom obowiązującym w Europie Zachodniej. Pasażerowie pojadą nowoczesnymi, komfortowymi wagonami, które w standardzie posiadają klimatyzację oraz gniazdka do ładowania małych urządzeń elektronicznych. Docenią oni również nowe okna, które są wykonane tak, aby lepiej przepuszczać sygnały komórkowe. W procesie projektowania pociągu, pomyślano zarówno o pasażerach o niepełnej sprawności jak i też tych prowadzących aktywny tryb życia, dlatego jest w nich dużo miejsca na rowery i narty.
Wielką zaletą zestawu jest jego elastyczność i modułowość. Może być połączony i napędzany lokomotywą elektryczną lub dowolnym innym napędem, np. akumulatorowym, spalinowym, wodorowym itp. Dzięki temu zestaw może pracować zarówno na liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Kolejną zaletą jest możliwość modułowej zmiany pojemności pociągu poprzez dodawanie kolejnych wagonów, a tym samym efektywna zmiana pojemności pociągu zgodnie z aktualnymi potrzebami pasażerów i przewoźnika.