Wraz z nowym rozkładem jazdy do służby powróciły dwa pierwsze zmodernizowane pojazdy ED74

Wraz z nowym rozkładem jazdy do służby powróciły dwa pierwsze zmodernizowane pojazdy ED74

12 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Do regularnej eksploatacji w PKP Intercity powróciły zmodernizowane w Mińsku Mazowieckim  jednostki ED74. Pociągiem który od dzisiaj obsługują jest m. in. IC Wyspiański relacji Wrocław Główny - Przemyśl Główny. Na zdjęciach ED74-003 oraz ED74-004 jako wyżej wymieniony skład przemierzają LK91.

Fot. Jakub Zgłobicki

Przetarg na przebudowę i modernizację pojazdów ED74, zwanych "Edytami", przejetych przez PKP Intercity od spółki Przewozy Regionalne, trwał od początku 2018 do początku 2019 roku. Ostatecznie jedyną ofertę złożył ZNTK Mińsk Mazowiecki z Grupy Pesa, który koszt prac w czternastu elektrycznych zespołach trakcyjnych wyprodukowanych w latach 2007 (11 składów) i 2008 (3 składy), wycenił na 274,8 milionów złotych brutto, czyli 19,6 mln złotych brutto za pojazd. Mimo, że kosztorys PKP Intercity opiewał na 247,1 mln zł brutto, to zarząd spółki jednak zdecydował sie przyjąc ofertę producenta, znajdując w budżecie dodatkowe pieniądze.

PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz w czerwcu 2019 roku.

Pierwsze dwa pojazdy, według pierwotnych założeń, miały być gotowe i przekazane do eksploatacji w ciągu 730 dni kalendarzowych od dnia przekazania ich do wykonawcy, czyli w czerwcu 2021 roku. Pandemia wpłynęła jednak na opóźnienie terminów dostaw niektórych komponentów od kooperantów, dlatego dwie pierwsze "Edyty" trafiły do eksploatacji dopiero teraz.

Obie pierwsze jednostki, ED74-003 oraz ED74-004 najpierw w ubiegłym tygodniu zostały objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”). Kurier Kolejowy publikował zdjęcie jednostki ED74-004 odbywającej jazdy próbne między Wrocławiem a Katowicami.

 

Jednostki ED74-003 i 004 w podwójnej trakcji jako pociąg IC Wyspiański relacji
Wrocław Główny - Przemyśl Główny w dniu 12.12.2021r.  Fot. Jakub Zgłobicki

 

Teraz wraz z wprowadzeniem w dniu dzisiejszym (12.12.2021r.) nowego rozkładu jazdy pojazdy zostały poddane wstępnej 90-dniowej eksploatacji nadzorowanej, podczas której na ich pokładzie przedstawiciele wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności. Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych zgpdnie z umową powinna nastąpić w terminie do czerwca 2023 roku.

 

Wnętrze ED74-003. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy 
Kabina maszynisty w ED74-003. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nowy standard pojazdów

Zmodernizowany pojazd ED74-003 został zaprezentowany w Gdańsku w trakcie wrześniowych Targów TRAKO 2021.

Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które w założeniu miały podnieść ich standard, tak aby jak najlepiej zabezpieczały potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli wyprodukowanych przez Growag i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Ostatni (lub pierwszy, w zależności od kierunku jazdy) wagon ED74 jest wagonem wielofunkcyjnym. Znajdują się tu: miejsca i toaleta dla osób niepełnosprawnych, stelaż na większy bagaż, oraz m wieszaki na rowery i miejsca do "zaparkowania" wózków dziecięcych.