Austriackie Koleje Federalne zamówią do 660 pociągów elektrycznych

Austriackie Koleje Federalne zamówią do 660 pociągów elektrycznych

15 grudnia 2021 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) ogłosiły dwa przetargi na łącznie do 660 elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do jazdy z prędkością do 160 km/h. Warunki przetargu obejmują projekt, prace inżynieryjne, budowę, zatwierdzenie, dostawę i uruchomienie taboru kolejowego. Opcjonalnie możliwe jest również utrzymanie dostarczonych pociągów.

Fot. ÖBB Kriechbaum

Pierwszy z przetargów to ponowny przetarg na 540 jednopokładowych pociągów elektrycznych, w tym 270 sztuk o długości 105 m i 270 o długości 73 m. Zamówiony tabor będzie mógł być również eksploatowany przez oddziały ÖBB, w tym przez operatorów City Airport Train (CAT), Graz-Köflacher Bahn (GKB) i Südtiroler Transportstruktur (STA). Oferenci mieli czas na potwierdzenie swojego udziału do 10 grudnia 2021 r., zaproszenie do składania ofert otrzyma nie więcej niż siedmiu z nich. Nie podano terminów dostawy i rozpoczęcia eksploatacji.

Drugi przetarg dotyczy do 120 EMU o długości 65 m i prędkości 160 km/h wyposażonych w alternatywny napęd. ÖBB powiedziało IRJ, że jest otwarte na to, jaki mógłby być ten alternatywny napęd. ÖBB przewiduje, że do tego zamówienia zgłosi się pięciu oferentów. Termin składania deklaracji zainteresowania upływa 13 grudnia.

W lipcu 2019 roku ÖBB rozpoczęło w Górnej Austrii testy elektrycznego pociągu akumulatorowego Cityjet ECO, a w 2020 roku testowało pociąg iLint z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W marcu 2021 r., przed ogłoszeniem przetargu na pełną skalę, ÖBB przeprowadziło badanie rynku dotyczące pociągów o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym

 

Pociąg Alstomu z napędem wodorowym testowany przez ÖBB w 2020 roku. Fot. ÖBB

 

ÖBB przewiozło w 2020 r. łącznie 287 milionów pasażerów i ponad 95 milionów ton towarów do ich miejsc przeznaczenia w sposób przyjazny dla klimatu i środowiska. Dzieje się tak dlatego, że 100 procent energii elektrycznej dla pociągów i stacji pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Z około 97-procentową punktualnością w przewozach pasażerskich ÖBB należy do najbardziej punktualnych kolei w Europie. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową o wartości ponad trzech miliardów euro rocznie ÖBB buduje system kolejowy jutra. W całej Grupie prawie 42.000 pracowników w branży autobusowej i kolejowej oraz około 2.000 praktykantów dba o to, aby codziennie do 1,3 miliona pasażerów i około 1.300 pociągów towarowych bezpiecznie dotarło do celu. ÖBB jest filarem transportu publicznego i jako największe austriackie przedsiębiorstwo zajmujące się ochroną klimatu dostarcza ludzi i towary do celu w sposób bezpieczny i przyjazny dla środowiska. Strategicznym przedsiębiorstwem wiodącym grupy jest ÖBB-Holding AG.