ČD Cargo testuje nowy model transportu węgla. Z Australii przez Rotterdam i Děčín do Ostrawy

ČD Cargo testuje nowy model transportu węgla. Z Australii przez Rotterdam i Děčín do Ostrawy

24 stycznia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolejowy przewoźnik towarowy ČD Cargo i jego partner biznesowy wypróbowują nowy sposób transportu węgla kamiennego z Australii do klientów w regionie Ostrawy. Nowym sposobem przekazywania go na tory jest załadunek w Děčínie, a nie w którymś z europejskich portów. Żegluga węglowa na Łabie może być opcją w przypadku zamknięć na linii kolejowej do Niemiec.

 

Przeładunek węgla z Australii w porcie Děčín-Loubí. Fot: ČD Cargo

Wraz ze stopniowym zanikiem działalności wydobywczej OKD (Ostrawsko-Karwińskie Zagłębie Węglowe), węgiel kamienny jest w coraz większym stopniu importowany z różnych części świata. Oprócz polskich szybów, ważną rolę odgrywa również węgiel kamienny zza oceanu, który dociera do wielu europejskich portów.

"Wraz z naszymi partnerami transportujemy węgiel kamienny głównie z polskich portów w Gdańsku i Szczecinie oraz z Rotterdamu w Holandii, ale słoweński port Koper czy chorwacki port Rijeka/Bakar nie stanowią wyjątku" - mówi Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo.

Jest to nowy sposób wykorzystania dwóch różnych środków transportu i próba ożywienia portu w Děčínie. Od sobotniego poranka (22 stycznia) w porcie spółki Porty Czesko-Saksońskie, czyli Děčín-Loubí, trwał przeładunek na Łabie węgla przywiezionego z Rotterdamu statkiem Bohemia armatora EVD. Żeglował po Renie, Kanale Środkowoniemieckim i Łabie. W sumie przypłynęło 1 300 ton.

Badanie pod kątem zamknięć linii kolejowej wzdłuż doliny Łaby

W porównaniu z transportem kolejowym z Rotterdamu, nowy sposób jest wolniejszy, ale może być tańszy. ČD Cargo testuje go również z innego powodu, ze względu na możliwe komplikacje z ograniczonymi możliwościami transportowymi na linii kolejowej biegnącej wzdłuż doliny Łaby między Niemcami a Czechami. Zarząd kolei i DB Netz ponownie planują w tym miejscu szereg zamknięć, które spowodują ograniczenie ruchu. Zwłaszcza przewoźnicy towarowi od dawna zwracają uwagę na to, że jedno przejście graniczne do Niemiec nie wystarcza i domagają się modernizacji innych linii do granicy niemieckiej.

Czarny węgiel koksujący nie jest przeznaczony do ogrzewania ani wytwarzania energii. Jest to metalurgiczny węgiel koksujący, a koks jest podstawowym surowcem do produkcji surówki, a następnie stali. W przemyśle stalowym węgiel kamienny nie ma jeszcze pełnowartościowego substytutu.

"Nawet ambitne cele "zielonego ładu" mogą zostać osiągnięte jedynie poprzez szereg inwestycji z wykorzystaniem stali - nowe zdecentralizowane źródła energii, energooszczędne budynki, mobilność elektryczna i inne. Stal jest również prawdopodobnie jedynym materiałem w 100% nadającym się do recyklingu, a koleje aktywnie uczestniczą w transporcie tego recyklatu (złomu żelaznego)" - mówi Tóth.

"Do tej pory dostarczaliśmy węgiel do naszych klientów bezpośrednio z Rotterdamu. Jest to pierwsza próba częściowego zastąpienia ograniczonego odcinka kolejowego Děčín - Bad Schandau, który ma zostać zamknięty w tym roku, a być może także zamknięcia w samym porcie. Po wdrożeniu usiądziemy z naszym partnerem biznesowym i ocenimy technologię oraz rzeczywistą ekonomikę działania. Z pewnością nie będzie to główny nurt, ale jako opcja uzupełniająca, zwiększająca możliwości naszych usług. Może to być interesująca alternatywa funkcjonalna" - dopowiedział Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo.