Porozumienie VR Group z Ministerstwem Transportu i Komunikacji w sprawie zakupu usług do 2030 r.

Porozumienie VR Group z Ministerstwem Transportu i Komunikacji w sprawie zakupu usług do 2030 r.

27 stycznia 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Fiński przewoźnik państwowy VR Group i Ministerstwo Transportu i Komunikacji osiągnęły porozumienie w sprawie zakupu usług transportowych do 2030 r. Nowa umowa na zakup usług transportowych zagwarantuje kontynuację usług na trasach, które nie są opłacalne na warunkach rynkowych. Nowa umowa na zakup usług transportowych zagwarantuje kontynuację usług na trasach, które nie są opłacalne na warunkach rynkowych. Nowa umowa składa się z czterech części: własne usługi dojazdowe VR, pociągi nocne i autobusy oraz indywidualne usługi IC i Pendolino.

 

Fot. VR Group

Zakres nowej umowy będzie taki sam jak obecnej, a roczna rekompensata z tytułu ruchu drogowego wyniesie 34,87 mln EUR. Grupa VR będzie miała zachętę finansową do zapewnienia poziomu jakości i wydajności zgodnej z umową. Część rekompensaty może zostać utracona, jeżeli pociągi będą odwoływane z przyczyn leżących po stronie VR lub jeżeli jakość usług, takich jak punktualność, nie jest utrzymywana w uzgodnionych granicach.

Nowa umowa obejmuje około 16% podróży dalekobieżnych w Finlandii i około 44% wolumenu pociągów dalekobieżnych. W transporcie lokalnym 17 % przejazdów i 19 % pociągów jest zakupionych (w odniesieniu do 2019 r.), a 83 % przejazdów i 81 % pociągów to usługi  HSL (Transport Regionu Helsińskiego - konsorcjum gmin Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi i Siuntio).

Przewozy objęte umową są finansowane głównie z wpływów z biletów (68%). Ministerstwo Transportu i Komunikacji zwraca 22% kosztów, a HSL 10%. Obliczenia na podstawie danych z 2019 r.

"Dzięki nowej umowie możemy zabezpieczyć transport do wszystkich obszarów w Finlandii, a jednocześnie nadal promować podróże neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, zgodnie z naszą strategią. Jednocześnie podejmujemy ryzyko biznesowe związane ze wzrostem liczby pasażerów w ciągu najbliższych dziewięciu lat. Długi okres obowiązywania umowy pozwoli nam również na długoterminowy rozwój komfortu klientów" - mówi Topi Simola, dyrektor ds. transportu pasażerskiego.

W nowej umowie VR Group zobowiązuje się do modernizacji floty na dużą skalę. W okresie obowiązywania umowy zainwestowane zostanie ponad 280 mln EUR w nowe pociągi nocne i podmiejskie. W umowie przewidziano również odrębną rekompensatę za zakup pociągów nocnych.

Ponadto grupa VR doszła do porozumienia z HSL w sprawie umowy o wspólnym użytkowaniu, która umożliwi klientom HSL podróżowanie pociągami podmiejskimi należącymi do VR, tak jak dotychczas.

Konkurencja na torach kolejowych jest otwarta

Nowa umowa PPA nie będzie miała wpływu na trasy dalekobieżne, które są rentowne na warunkach rynkowych, dla których konkurencja w Finlandii została już otwarta w 2021 r. Konkurencja na trasach dalekobieżnych została otwarta poprzez tzw. model otwartego dostępu, w którym każdy operator konkuruje za pomocą własnego taboru. W Finlandii transport dalekobieżny na zasadach rynkowych obejmuje około 84 % podróży i około 56 % pociągów pasażerskich.

W przypadku transportu podmiejskiego w aglomeracji Helsinek, HSL jest właścicielem floty i ogłosiło przetarg na operatora w 2020 r. VR wygrało ten konkurs.

Treść nowej umowy będzie również otwarta na konkurencyjne przetargi pod koniec okresu obowiązywania umowy. VR zobowiązuje się, że nowy tabor, który ma zostać zakupiony, będzie dostępny dla zwycięskiego oferenta oraz że w razie potrzeby możliwe będzie przeniesienie personelu do nowego operatora.

"Po raz pierwszy umowa umożliwia planowanie długoterminowe, a tym samym stanowi lepszy punkt wyjścia dla regionów, na przykład w zakresie zagospodarowania przestrzennego i planowania transportu. Nowa umowa daje regionom nową możliwość niezależnego nabywania większej liczby środków transportu. W ten sposób planowanie odbywa się na przykład w regionie Tampere" - mówi Simola.