Rekordowe inwestycje DB, 13,6 mld euro na modernizacje sieci i stacji kolejowych.

Rekordowe inwestycje DB, 13,6 mld euro na modernizacje sieci i stacji kolejowych.

04 lutego 2022 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) konsekwentnie kontynuuje swój program inwestycyjny "Nowa sieć dla Niemiec". W 2022 r. do infrastruktury kolejowej ma wpłynąć rekordowa suma 13,6 mld euro od DB, rządu federalnego i krajów związkowych - o ok. 900 mln euro więcej niż w roku poprzednim. Za te pieniądze DB zmodernizuje i odnowi około 1800 kilometrów torów, 2000 rozjazdów, 140 mostów i 800 stacji. Poprzez ten program DB chce przede wszystkim zwiększyć przepustowość sieci kolejowej i usprawnić istniejącą infrastrukturę.

 

Budowa mostów na nowej linii Wendlingen-Ulm przecinającej dolinę rzeki Filstal. Fot. Arnim Kilgus / DB

 

Tegoroczna ofensywa inwestycyjna ma dwa główne punkty ciężkości: Po pierwsze, DB tworzy więcej przestrzeni na liniach kolejowych. W zamian, rozbudowa i budowa nowych ważnych projektów infrastrukturalnych będzie kontynuowana na wysokim poziomie. Ważnym krokiem milowym jest planowane uruchomienie pod koniec 2022 roku 60-kilometrowej linii dużych prędkości Wendlingen-Ulm. Jest to ważny krok na drodze do oddania do użytku Sztuttgartu 21 i skróci czasy podróży pomiędzy Sztuttgartem a Ulm o około kwadrans.

Z drugiej strony DB kontynuuje swoje projekty cyfryzacji. W centrum uwagi znajdują się prace nad Węzłem Cyfrowym Stuttgart oraz Korytarzem Skandynawsko-Śródziemnomorskim z Hamburga przez Erfurt i Monachium do granicy austriackiej w pobliżu Kufstein. Równocześnie kontynuowana jest rozbudowa systemu ETCS, najnowocześniejszego systemu sterowania i bezpieczeństwa o standardzie europejskim. Latem w Donauwörth zostanie uruchomiona pierwsza cyfrowa blokada do sterowania pociągami na linii dużych prędkości.  

Do najważniejszych projektów zwiekszających przepustowość sieci,  DB zaliczyło także modernizację linii kolejowej Angermünde - granica z Polską (dalej połączenie ze Szczecinem) obejmującą budowę drugiego toru i elektryfikację na całej długości.

 

Grafika: W dniu 30 listopada 2021 r. nastąpiło oficjalne rozpoczęcie budowy odcinka Angermünde - Passow. 
  Źródło: Deutsche Bahn AG.

 

"Budujemy więcej niż kiedykolwiek wcześniej - prawdziwy tour de force! Sukces możemy odnieść tylko z silnym zespołem, ze zmotywowanymi i zaangażowanymi pracownikami. Tylko w tym roku zatrudnimy 4 800 dodatkowych inżynierów i specjalistów zajmujących się rozbudową i konserwacją." -  mówi Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.

Oba te czynniki - większa przepustowość i cyfryzacja - są warunkami wstępnymi dla większej liczby i szybszych połączeń oraz dla Deutschlandtakt.

"Silna infrastruktura to podstawa atrakcyjnej oferty dla wszystkich pasażerów kolei. O to właśnie nam chodzi: chcemy przekonać więcej osób do korzystania z kolei jako przyjaznego dla środowiska środka transportu. Każde euro zainwestowane w kolej jest więc również euro zainwestowanym w ochronę klimatu" - kontynuuje Pofalla.

 

Budowa mostów na nowej linii Wendlingen-Ulm przecinającej dolinę rzeki Filstal. Fot. Deutsche Bahn

 

Wzmocnienie istniejącej infrastruktury, nowocześniejsze stacje

Oprócz dużych projektów na przyszłość DB nadal dba o to, aby istniejąca sieć była sprawna. DB stawia przy tym także na małe i średnie działania, które mają wzmocnić szyny i zmniejszyć ich podatność na zakłócenia. Instalacja dodatkowych punktów oraz zastosowanie mostów pomocniczych ma na celu zapewnienie niezawodnego ruchu pociągów również podczas prac budowlanych. Projekty mające na celu dostosowanie prędkości na liniach kolejowych dodają kolejny bufor do rozkładu jazdy i poprawiają punktualność.

Aby zapewnić pasażerom możliwość wygodnego wsiadania i przesiadania się w trakcie podróży, DB zajmie się w tym roku około 800 stacjami, czyli około 15 procent wszystkich stacji w Niemczech. Nacisk kładziony jest na stacje dowozowe i węzłowe. Ponad 40 procent budżetu stacji - około 700 milionów euro - zostało przeznaczone na ten cel. DB rozszerza również ochronę pogodową i informację pasażerską dla swoich pasażerów. 

Koncentracja na konstrukcjach przyjaznych dla klienta

W celu zapewnienia klientom wysokiej jakości usług w zakresie transportu pasażerskiego i towarowego, pomimo dużego natężenia prac budowlanych, DB jeszcze mocniej i efektywniej niż dotychczas łączy działania budowlane w pakiety.

"Wyższe inwestycje oznaczają również większą ilość budów w naszej sieci. Przyjazne dla klienta i oszczędzające moce produkcyjne konstrukcje są na pierwszym miejscu. Aby to osiągnąć, będziemy dalej intensyfikować naszą współpracę z branżą budowlaną i realizować prace budowlane jeszcze szybciej i pewniej."- dodaje Ronald Pofalla, członek zarządu DB ds. infrastruktury.