Arriva, Spolchemie i Čepro rozpoczną wspólny projekt wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym

Arriva, Spolchemie i Čepro rozpoczną wspólny projekt wykorzystania wodoru w transporcie kolejowym

14 lutego 2022 | Źródło: Dopraváček / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Trzy duże czeskie przedsiębiorstwa, SPOLCHEMIE, ČEPRO i ARRIVA, uzgodniły współpracę nad wykorzystaniem wodoru jako bezemisyjnego napędu dla pociągów pasażerskich. Projekt, który nie ma precedensu w Republice Czeskiej, powinien zostać zrealizowany w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat. Uruchomienie projektu planowane jest na przyszły rok. Całkowite koszty inwestycji powinny zamknąć się w przedziale od stu do dwustu milionów koron.

Zdjęcie ilustrujące. Pojazd z napędem wodorowym Coriada Ilint Alstomu. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Przedsiębiorstwo transportowe Arriva będzie dążyć do zakupu, a następnie eksploatacji pociągu wodorowego, który mógłby zapewnić transport pasażerski głównie na niezelektryfikowanych liniach w regionie Ústí nad Labem, gdzie częściowo zastąpiłby lokomotywy spalinowe. "Arriva ma doświadczenie z pociągiem wodorowym w Holandii. Dlatego chcemy spróbować podążać tą drogą w naszym kraju i szukać odpowiedzialnych i zrównoważonych rozwiązań w transporcie publicznym - dodaje Daniel Adamka, prezes zarządu Arriva.

"Wykorzystanie wodoru jako paliwa bezemisyjnego jest zgodne z naszymi wysiłkami na rzecz promowania zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań, a także z rozwojem ustawodawstwa krajowego i europejskiego. Cieszymy się, że możemy aktywnie uczestniczyć w projekcie, który faktycznie zmniejszy wpływ transportu na powietrze i klimat" - skomentował Daniel Tamchyna, Dyrektor SPOLCHEMIE, podpisanie umowy o współpracy między firmami.

Dystrybucją wyprodukowanego wodoru zajmie się spółka ČEPRO, a.s., która w najbliższych latach planuje budowę i eksploatację stacji tankowania wodoru na terenie zakładów chemicznych w Ústí nad Labem.

"Oczekiwania Unii Europejskiej zmuszają państwa członkowskie do ograniczenia emisji i przejścia na paliwa alternatywne. Chociaż co najmniej do 2030 roku większość energii w transporcie będzie nadal pochodzić z ropy naftowej, ČEPRO, jako wiarygodne źródło i gwarant wysokiej jakości paliw, chce pomóc w płynnym przejściu między energią kopalną a alternatywną w modelu transportowym Republiki Czeskiej" - mówi prezes ČEPRO Jan Duspěva.