Nowe sygnalizatory świetlne na stacji Sierpc

Nowe sygnalizatory świetlne na stacji Sierpc

04 kwietnia 2022 | Autor: Szymon Suliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Sierpc jest czterokierunkowym węzłem kolejowym położonym na skrzyżowaniu linii 27 Nasielsk – Toruń Wschodni i 33 Kutno - Brodnica. Zawsze cechował się prawdziwym, wspaniałym klimatem polskiej kolei przez lata opierając się większym modernizacjom i nowoczesności. Jednak czas zmian przyszedł również na stacji Sierpc.

Stacja Sierpc - nowe sygnalizatory świetlne obok działających jeszcze zasłużonych kształtowych Fot. Szymon Suliński

Do tej pory wszystkie sygnalizatory były kształtowe poza tarczami ostrzegawczymi przed semaforami wjazdowymi ze wszystkich czterech kierunków i przed dwoma semaforami drogowskazowymi w środku stacji odnoszącymi się do semaforów wyjazdowych, które na przełomie lat 80 i 90 tych XX wieku wymieniono na świetlne.

2021.10.05  Stacja Sierpc ostatnie dni przed postawieniem sygnalizatorów kształtowych w okręgu nastawczym Sc2.
Fot. Szymon Suliński
Class 66009 należący do przewoźnika FPL podczas manewrów na stacji Sierpc,
widoczne są nowe sygnalizatory świetlne obok działających jeszcze zasłużonych kształtowych.
Fot. Szymon Suliński

 

Teraz swojego końca doczekały semafory kształtowe w okręgu nastawczym Sc 2. Już w październiku 2021 roku ustawione zostały nowe świetle semafory wjazdowe od Skępego i Brodnicy, oraz semafory wyjazdowe z torów 6, 1a, 3a, 23 i 25. Ustawiono także świetlne tarcze manewrowe przy torach 17, 19, 21, 31 oraz przy torze wyciągowym 79. Przez prawie pół roku prowadzono prace nad przyłączeniem nowych sygnalizatorów, które przez ten czas oznaczone były wskaźnikami kasowania W31, a stare poczciwe sygnalizatory kształtowe nadal służyły.

Semafory wjazdowe od Skępego i Brodnicy. Fot. Szymon Suliński
Semafor wjazdowy od Skępego  podaje sygnał Sr1 Stój,
a semafor wjazdowy od Brodnicy podaje sygnał Sr2 Wolna droga
dla pociągu TLK 54102 Flisak relacji Gdynia Główna - Katowice.
Fot. Szymon Suliński

 

Jednak 29 marca 2022 roku zakończyły one swoją pracę, a ich funkcje przejęły sygnalizatory świetlne. „Kształty” zostały zdemontowane i wywiezione. Z punktu widzenia funkcjonalności na pewno może cieszyć fakt, że urządzenia sterowania ruchem kolejowym na stacji Sierpc doczekały się częściowej modernizacji, ale z punktu widzenia pasjonata żal, że poczciwa oddająca piękny klimat polskiej kolei sygnalizacja kształtowa jest coraz częściej demontowana i zastępowana przez świetlną. Jak na razie w Sierpcu działają jeszcze sygnalizatory kształtowe w okręgach nastawczych Sc i Sc1 ale pewnie też i one w niedługim czasie zakończą swoje długie funkcjonowanie i niestety jeden z najbardziej charakterystycznych kolejowych elementów jakim są ramiona semaforów na stacji Sierpc przejdzie do historii.