"Dojrzała" lokomotywa Škoda 181 040 PKP Cargo International w firmowym "płaszczu" wróciła na tory.

"Dojrzała" lokomotywa Škoda 181 040 PKP Cargo International w firmowym "płaszczu" wróciła na tory.

05 kwietnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa Škoda 181 040 dawniej czeskiego przewoźnika AWT, obecnie we flocie PKP Cargo International po przyobleczeniu malatury charakterystycznej dla obecnego właściciela wróciła do eksploatacji.

 

Fot. Vit Slanec

 

Škoda 31E (seria 181 ČD i ŽSR, seria E669.1 ČSD, oznaczenie polskie ET23) to seria towarowych normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, wyprodukowanych w latach 1963–1965 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są do dzisiaj eksploatowane w Czechach i na Słowacji, ale także przez prywatnych przewoźników w Polsce.

 

Škoda 31E (ET23) w pełnej, nowej krasie. For. Vit Slanec

 

Škoda 31E (seria 181 ČD i ŽSR, seria E669.1 ČSD, oznaczenie polskie ET23) to seria towarowych normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, wyprodukowanych w latach 1963–1965 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są do dzisiaj eksploatowane w Czechach i na Słowacji, ale także przez prywatnych przewoźników w Polsce.

 

Škoda 31E (ET23) w pełnej, nowej krasie. For. Vit Slanec

 

Konstrukcja lokomotyw elektrycznych serii E669.1 była wzorowana na lokomotywie E669.002 wyprodukowanej w 1958 roku. Maszyny serii E669.1 powstały z myślą wyłącznie o ruchu towarowym i dlatego m.in. zaprojektowano je podobnie jak dwa wcześniejsze prototypowe egzemplarze serii E669.0 jako sześcioosiowe. Konstrukcja seryjna opierała się na dwóch podtypach: 31E1 (E669.101 – 180, 1961–1962 rok) i 31E2 (E669.181 – 1150, 1962 rok). Zestawy kołowe 2 i 5 osi są ścięte o 15 mm, aby zapewnić lepsze wpisywanie się w ciasne łuki. Lokomotywy pierwszej serii posiadały silniki 1 AD 4346 GT o mocy 435 kW każdy. Druga seria otrzymała silniki trakcyjne o mocy 465 kW każdy. Moment obrotowy przenoszony jest na oś za pomocą obustronnych kół zębatych. Lokomotywy E669.1 posiadają 3 układy w nastawniku jazdy po 21, 12 i 9 pozycji oraz pomiędzy nimi po 3 pozycje bocznikowania. Rozruch lokomotywy jest oporowy. Maszyny serii E669.1 wyposażono tylko w dwoje drzwi do kabin maszynisty, pneumatyczny samoczynny hamulec systemu DAKO oraz hamulec ręczny, a także zabudowane żaluzje na krawędziach dachu.

Škoda 31E (ET23) w pełnej, nowej krasie. For. Vit Slanec

 

W Czechosłowacji lokomotywy te były zatrudniane w ciężkim ruchu towarowym. Po podziale na Czechy i Słowację seria 181 została na Słowacji wycofana z ruchu, w Czechach te lokomotywy są eksploatowane przez przewoźników ČD Cargo i Advanced World Transport (AWT -  obecnie PKP Cargo International). Maszyna 181.001-9 zachowana jest jako zabytkowa. Lokomotywy tej serii dość często można było zobaczyć na stacji PKP w Chałupkach.