Dwa dwuczłonowe zespoły hybrydowe FLIRT SH AKKU Stadlera przybyły na testy do Velimia.

Dwa dwuczłonowe zespoły hybrydowe FLIRT SH AKKU Stadlera przybyły na testy do Velimia.

08 kwietnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / Stadler
PODZIEL SIĘ

W połowie 2019 roku Lokalne Stowarzyszenie Transportowe Szlezwika-Holsztynu (Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH - NAH.SH), przyznało firmie Stadler kontrakt na dostawę 55 zasilanych bateryjnie pociągów FLIRT Akku z opcją na 50 dodatkowych pojazdów. Pojazdy te mają zacząć kursować na sieci północnej i wschodniej, obsługiwanej dotychczas przez pojazdy spalinowe, począwszy od końca 2022 roku. Dwie jednostki z tego kontraktu przybyły dzisiaj (08.04.2022r) na tor testowy czeskiego Instytutu Badań Kolejnictwa (VUZ) w Velimie. 

 

 

Fot. VUZ

Stadler pokonał innych konkurentów w pierwszym w Niemczech przetargu na pojazdy z napędem alternatywnym, wykorzystujące ekologiczne technologie (nie spalinowe). Oprócz dostawy pociągów kontrakt obejmuje również utrzymanie pojazdów przez okres 30 lat. Wartość zamówienia wynosi około 600 milionów euro. 

 

Po zaprezentowaniu po raz pierwszy technologii napędu akumulatorowego na targach InnoTrans 2018, firmie Stadler udało się w bardzo krótkim czasie zastosować ją w bardzo dużym kontrakcie.

Pojazdy te mają zacząć kursować na sieci północnej i wschodniej, obsługiwanej dotychczas przez pojazdy spalinowe, począwszy od końca 2022 roku. W przeciwieństwie do pociągów spalinowych, nowe FLIRT Akku zasilane bateriami są znacznie cichsze, bardziej energooszczędne i lepiej przyspieszają.

Konstrukcja techniczna zespołu hybrydowego FLIRT Akku jest specyficzna ze względu na umiejscowienie baterii. Jeden zestaw akumulatorów jest zainstalowany pod podłogą, a dwa pozostałe na dachu pojazdu. Baterie są umieszczane w specjalnych pojemnikach, które chronią je przed ogniem i umożliwiają łatwą wymianę. 

W optymalnych warunkach obliczono zasięg 150 kilometrów, podczas gdy najdłuższa trasa bez sieci trakcyjnej w tym regioniej wynosi około 80 kilometrów. Ładowanie odbywać się będzie za pośrednictwem istniejącej sieci trakcyjnej, zwłaszcza na stacjach kolejowych w Kilonii, Neumünster, Flensburgu, Lubece i Lüneburgu oraz na linii Osterrönfeld-Jübek.

Dwuczłonowe pojazdy akumulatorowe typu FLIRT Akku zapewniają miejsce dla 198 pasażerów, w tym 124 na miejscach siedzących. Dwa przestronne i dostępne miejsca wielofunkcyjne są przeznaczone dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. W klimatyzowanych pojazdach znajduje się również toaleta przystosowana do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Wszystkie pociągi są wyposażone w Wi-Fi, gniazdka elektryczne, a także monitoring wizyjny przestrzeni pasażerskiej i nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz zapewniają współczesny komfort jazdy.

Maksymalna prędkość testowanych jednostek wynosi 160 km/h, mogą być zestawiane w jeden pociąg z co najwyżej czterech jednostek.