Škoda Vagonka rozpoczęła ostatni etap produkcji nowych pociągów dla przewoźnika z Łotwy

Škoda Vagonka rozpoczęła ostatni etap produkcji nowych pociągów dla przewoźnika z Łotwy

14 kwietnia 2022 | Źródło: Škoda Transportation / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W lipcu 2019 roku, po odrzuceniu przez łotewskie Biuro Monitorowania Zamówień skargi uczestniczącego w przetargu hiszpańskiego producenta Talgo, Pasažieru vilciens podpisała umowę z czeską spółką Škoda Vagonka na dostawę 32 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość całego zamówienia wynosi około sześć miliardów koron (około 245 milionów Euro). Pierwszy nowy pociąg powstały na bazie typu RegioPanter w lutym br. producent zaprezentował łotewskiemu ministrowi transportu. Teraz pojedyńczo, każdy wagon osobno, są przewożone na platformach samochodowych do Pilzna, gdzie po zmontowaniu poddane zostaną testom eksploatacyjnym na fabrycznym torze o rozstawie kół 1520 mm.

 

 

 

Załadunek wagonu na platformę samochodową. Fot. Škoda Transportation

 

Utworzona w listopadzie 2001 roku państwowa spółka Pasažieru vilciens ( Pociąg pasażerski ) jest jedynym przewoźnikiem pasażerskim na Łotwie, obsługującym zarówno pociągi elektryczne, jak i spalinowe na różnych liniach w całym kraju. Spółka powstała w wyniku połączenia dwóch oddzielnych firm, PPU „Elektrovilciens” (Pociągi elektryczne) i PPU „Dīzeļvilciens” (Pociągi spalinowe), jako pierwsza spółka zależna Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš). Od października 2008 r. JSC „Pasažieru vilciens” jest niezależną spółką państwową. 

 

Załadunek wagonu na platformę samochodową. Fot. Škoda Transportation 

 

Jednostki przenaczone dla łotewskiego przewoźnika zostały zaprojektowane jako czterowagonowe o łącznej długości ponad 109 metrów. Pojazdy są przeznaczone do obsługi linii podmiejskich i regionalnych, wyposażone w wygodne, ergonomiczne fotele, gniazdka 230 V, wifi i klimatyzację. Wszystkie drzwi znajdują się w części niskopodłogowej, co zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie. Jednostki są wyposażone w wewnętrzną i zewnętrzną telewizję przemysłową, zdalną transmisję danych oraz inteligentny system informacyjny. Prędkość projektowa wynosi 160 km/h, a całkowita pojemność pasażerska to 436 miejsc siedzących i 454 miejsca stojące.

 

Załadunek wagonu na platformę samochodową. Fot. Škoda Transportation 

 

Podstawowa różnica  w stosunku do pojazdów normalnotorowych polega na wielkości pudła, ponieważ jest ono szersze. W jednym rzędzie jest pięć miejsc, czyli trzy - przejście - dwa miejsca, więc zmieści się więcej pasażerów, pociąg może pomieścić 430 pasażerów siedzących i około 430 pasażerów stojących.

 

Załadunek wagonu na platformę samochodową. Fot. Škoda Transportation