Prawie milion podróży dalekobieżnych kolejami fińskimi w marcu br.

Prawie milion podróży dalekobieżnych kolejami fińskimi w marcu br.

14 kwietnia 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W marcu br. Koleje Fińskie przewiozły łącznie około 993 000 pasażerów w krajowej komunikacji dalekobieżnej, czyli o około 148% więcej niż w marcu 2021 r. i tylko o 22% mniej niż w 2019 r. VR Wielkość przewozów kolejowych Transpoint w marcu była o 21% niższa niż rok wcześniej, przy czym koleją przewieziono około 2,7 mln ton towarów. W sumie w okresie od stycznia do marca br. wykonano 2,2 mln krajowych podróży dalekobieżnych, a koleją przewieziono 7,8 mln ton towarów.

 

Transport drewna. Fot. VR Group / Juho Kuva

W porównaniu z lutym największe wzrosty w marcu odnotowano na trasach Helsinki - Jyväskylä (+338%), Helsinki - Tampere (+330%) oraz Helsinki - Vaasa (+228%).

Ceny paliw nadal gwałtownie rosną, podczas gdy ceny biletów pasażerskich VR utrzymują się na poziomie, który został osiągnięty w 2016 r. dzięki dużym obniżkom cen. Wraz z wygasaniem pandemii liczba pasażerów w dalszym ciągu rosła w bardzo szybkim tempie, co stanowiło niespodziewanie miłą niespodziankę, zwłaszcza w przypadku krajowych podróży wypoczynkowych. Finowie mają duże zaufanie do usług VR.

"Podróż pociągiem jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż jazda samochodem, zarówno dla klimatu, jak i dla portfela pasażera. Nasi pracownicy wykonali wspaniałą pracę, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić nasze usługi, bardzo im za to dziękuję. Będziemy nadal promować podróże neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla z korzyścią dla Finów i całego świata" - mówi Topi Simola, p.o. Dyrektora Generalnego VR Group.

Wielkość przewozów towarowych VR Transpoint nadal spadała z powodu zmniejszenia ruchu na wschód.  

Wolumen transportu kolejowego VR Transpoint spadł w marcu o 21% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniósł 2,7 (3,4) mln ton. W marcu wielkość przewozów kolejowych w transporcie krajowym spadła o 16%, a w transporcie międzynarodowym o 29% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Od stycznia do marca bieżącego roku koleją przewieziono 7,8 (8,9) mln ton towarów, czyli o około 12% mniej niż w roku poprzednim.

Punktualność w marcu bardzo zbliżona do założonych celów 

Wskaźnik punktualności za marzec wynosi 88,3%, co jest wartością zbliżoną do docelowej (90%). Cel dotyczący punktualności nie jest osiągnięty, jeśli pociąg dalekobieżny spóźni się o 5 minut lub więcej. Główne przyczyny opóźnień to przyczyny zależne od VR (39%), przyczyny związane z torami (37%) i inne przyczyny (24%).

W usługach lokalnych VR punktualność w marcu wyniosła 96%, czyli nieco poniżej docelowej punktualności 97%. Cel punktualności nie jest osiągnięty, jeśli pociąg dojeżdżający do pracy spóźni się o 3 minuty lub więcej. Przyczyny opóźnień były podzielone na przyczyny zależne od VR (18%), przyczyny związane z torami (31%) i inne przyczyny (51%). 

Średnie opóźnienie pociągów podmiejskich HSL (region Helsinek) w marcu wyniosło 0,59 minuty, czyli znacznie poniżej zakładanego poziomu 0,65 minuty. Większość opóźnień (61%) wynikała z innych przyczyn, 28% z przyczyn związanych z torami, a 11% z przyczyn zależnych od VR.