Iran przyspiesza budowę korytarza transportowego Północ-Południe

Iran przyspiesza budowę korytarza transportowego Północ-Południe

26 kwietnia 2022 | Źródło: Koleje Azerbejdżańskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W związku ze zmianami zachodzącymi na rynku przewozów towarowych Iran czyni starania, aby jak najszybciej ukończyć budowę swojej części Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC) na odcinku 35 km między Resht a portem nadkaspijskim Bandar-Enzeli, z czego 11 km zostało już wybudowanych. Uruchomienie tej linii kolejowej w 2023 r. umożliwi skierowanie strumienia ładunków statkami do portów Azerbejdżanu i dalej korytarzem Baku-Tbilisi-Kars do krajów Europy Południowej oraz zapewni znaczne (do 4 tygodni) skrócenie czasu tranzytu w porównaniu z istniejącą trasą przez Kanał Sueski. Koszt projektu Resht-Bender-Enzeli to ok. 6,5 biliona riali irańskich (ok. 155 mln USD).

 

Fot. Koleje Azerbejdżańskie

 

Włączenie kraju do korytarzy transportowych jest jednym z priorytetów irańskiego Ministerstwa Transportu i Rozwoju Miast. Odcinek Qazvin-Rasht o długości 164 km, który jest częścią korytarza INSTC, został oddany do użytku w marcu 2019 r. 

Głównym wariantem korytarza INSTC pozostaje linia kolejowa Resht-Astara na granicy z Azerbejdżanem. Iran napotkał trudności finansowe i techniczne w projektowaniu linii, do których zaliczyć można brak środków kredytowych, a także wysokie koszty wyłączenia gruntów rolnych z użytkowania oraz złożoność rozwiązań projektowych na terenach podmokłych, przez które przebiega linia. Realizacja projektu wymagałaby inwestycji o wartości do 20 mld USD, które zostaną pozyskane poprzez finansowanie krajowe, inwestorów zagranicznych i umowy barterowe.

 

Mapa trasy Korytarza Transportowego Północ-Południe a standardowa trasa z Indii do Europy przez Kanał Sueski.
Źródło: https://en.wikipedia.org/

 

Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe (INSTC) to multimodalna sieć o długości 7 200 km, składająca się ze statków, kolei i dróg, służąca do transportu towarów między Indiami, Iranem, Afganistanem, Azerbejdżanem, Rosją, Azją Środkową i Europą. Szlak obejmuje przede wszystkim przewóz towarów z Indii, Iranu, Azerbejdżanu i Rosji statkami, koleją i drogami. Celem korytarza jest zwiększenie łączności handlowej między głównymi miastami, takimi jak Bombaj, Moskwa, Teheran, Baku, Bandar Abbas, Astrachań, Bandar Anzali itd.