Ekspres Południowy tymczasowym panaceum na problem Kolei Czeskich z lokomotywami serii 380.

Ekspres Południowy tymczasowym panaceum na problem Kolei Czeskich z lokomotywami serii 380.

26 kwietnia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak informuje portal Zdopravy.cz, Koleje Czeskie, wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy na rok 2022/2023, planują zmianę obiegu lokomotyw serii 380 firmy Škoda Transportation. Planuje się eksploatować je głównie do obsługi pociągów Ekspresu Południowego i w pociągach pospiesznych kursujących między Pragą a południowymi Czechami. O problemie Kolei Czeskich z  najdroższymi w historii lokomotywami, Kurier Kolejowy pisał tutaj

Fot. Koleje Czeskie

"Obecnie na trasach Ekspresów Południowych w obiegu jest sześć lokomotyw, a będzie siedem. W ten sposób seria 380 przejmie całkowicie przewozy Ekspresów Południowych, a także będzie obsługiwać niektóre pociągi pospieszne linii R 17 (która również obowiązuje w tym roku)" - powiedział w swoim oświadczeniu Petr Št'ahlavský, rzecznik Kolei Czeskich. Obecnie jedna para pociągów Południowego Ekspresu jest obsługiwana przez lokomotywę serii 362.

Lokomotywy te będą nadal pełnić główną rolę na linii Praga - Budapeszt. Z drugiej strony, koleje przewidują zakończenie działalności na linii Praga - Púchov (EC Valašský expres). "Należy jednak podkreślić, że jesteśmy dopiero na początku prac nad nowym rozkładem jazdy, dlatego może on nie być ostateczną wersją rozkładu" - dodał Šťáhlavský.

Wszystkie lokomotywy serii 380 pozostaną pod opieką lokomotywowni w Pradze, a konkretnie we Vršovicach.

Koleje Czeskie będą jednak musiały rozwiązać problem dalszych losów tych lokomotyw w swojej flocie. Ostatnio unieważniono trzeci przetarg na dostawcę pokładowych urządzeń systemu sygnalizacji ETCS dla dwudziestu lokomotyw serii 380. Montaż nowego systemu okazuje się zbyt kosztowny. Gra toczy się zatem o sprzedaż tych maszyn lub ich rozmieszczenie na liniach, na których nie będzie tymczasowo wymogu działania w ramach ETCS. Nie będzie to miało miejsca w przypadku głównych korytarzy, gdzie system ETCS będzie obowiązywał od 2025 roku.