Tuż po majówce w stolicy pojawią się dwa kolejne pojazdy produkcji nowosądeckiego Newagu. Tym razem dłuższe – pięcioczłonowe. Sześć nowych, czteroczłonowych Impulsów 2 wozi pasażerów aglomeracji warszawskiej już od kilku tygodni. Pociągi kursujące na linii S2, łączącej lotnisko Chopina z Sulejówkiem, przejechały już w sumie ponad 90 tysięcy kilometrów.
- Po zakończeniu testów i przeszkoleniu drużyn pociągowych nowe pojazdy zostaną włączone do obsługi naszej najpopularniejszej linii S1. W dwóch połączonych pięcioczłonach będzie mogło podróżować nawet 1670 osób - mówi Alan Beroud, Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. Większa dostępność miejsc w godzinach szczytu podniesie komfort przejazdu. Tego oczekiwali od nas pasażerowie. Ma to też zachęcić nowych do wyboru kolei miejskiej zamiast samochodu. Już porównując pierwsze kwartały tego i ubiegłego roku widzimy znaczny wzrost pasażerów na wszystkich liniach. W okresie od stycznia do końca marca z naszych usług skorzystało ponad 3,8 mln osób. To o niemal 940 tys. więcej niż w roku ubiegłym - dodaje Alan Beroud.
Nowoczesna flota SKM
Dostawy nowych Impulsów dla Szybkiej Kolei Miejskiej realizowane są zgodnie z harmonogramem. Wszystkie pojazdy zostaną przekazane do końca listopada bieżącego roku. Stołeczna kolej, będzie drugim* po Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, przewoźnikiem z najnowocześniejszym taborem w Polsce.
- Stało się już niemal tradycją, że realizacja dostaw pojazdów produkowanych przez NEWAG dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie odbywa się przed czasem. Dostarczone jednostki IMPULS 2 wykazują się bardzo wysokim współczynnikiem niezawodności i jestem przekonany, że pojazdy IMPULS 2 w konfiguracji pięcioczłonowej znacząco podniosą komfort podróży zwiększającej się liczby pasażerów - mówi Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A.
Inwestycje dzięki środkom z UE
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Inwestycja Szybkiej Kolei Miejskiej obejmuje 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów. Do dyspozycji pasażerów będą: ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie znajdą się także ratujące życie defibrylatory AED. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.
* Średni wiek taboru przewoźników pasażerskich - prognoza na koniec 2022 r., opracowanie własne SKM: ŁKA - ok. 5 lat, SKM - ok. 6 lat, KM - ok. 11 lat.
Szybka Kolej Miejska jest elementem Warszawskiego Transportu Publicznego i szóstym – w oparciu o liczbę pasażerów – kolejowym przewoźnikiem w Polsce. Zapewnia mieszkańcom stolicy i okolicznych gmin wygodny dojazd do pracy, szkoły czy miejsc związanych z rekreacją, rozrywką i kulturą. Nowoczesnymi pociągami SKM można podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka czy Pruszkowa. Oferują one atrakcyjną alternatywę wobec samochodu, zmniejszając negatywny wpływ miasta na środowisko.
Flota Szybkiej Kolei Miejskiej
Typ pojazdu |
Liczba jednostek |
Liczba członów |
Miejsca siedzące |
Miejsca stojące |
Łączna liczba miejsc |
45 WEa |
15 |
5 |
186 |
835 |
1021 |
31 WEba |
6 |
4 |
144 |
680 |
824 |
35WE |
9 |
6 |
218 |
704 |
922 |
19WE |
4 |
4 |
182 |
520 |
702 |
27WE |
13 |
6 |
274 |
701 |
975 |
14WE |
2+2 |
3 |
184 |
255 |
439 |