SBB chce poprawić punktualność kolei w zachodniej Szwajcarii

SBB chce poprawić punktualność kolei w zachodniej Szwajcarii

28 kwietnia 2022 | Źródło: www.bahnonline.ch / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ciągu najbliższych dziesięciu lat planuje się wiele prac konserwacyjnych i rozbudowę sieci kolejowej w zachodniej Szwajcarii. Jednocześnie klienci chcą punktualnych pociągów. Z tego powodu SBB przygotowało propozycje mające na celu zapewnienie wysokiej jakości usług w Szwajcarii francuskojęzycznej.

 

Fot. SBB CFF FFS

 

W zachodniej Szwajcarii punktualność nie jest zadowalająca dla klientów kolei. Jest ona o 4 punkty procentowe niższa niż w innych regionach. Powodem tego jest fakt, że rozkład jazdy nie odpowiada dzisiejszym warunkom, dużo więcej pasażerów niż 20 lat temu, dłuższe czasy wsiadania, wysiadania i przesiadania się - coraz więcej prac budowlanych.

W związku z tym coraz trudniej jest realizować obecny rozkład jazdy w sposób punktualny i niezawodny. W przeciwieństwie do rejonu Zurychu i Ticino, rozkład jazdy we francuskojęzycznej Szwajcarii nigdy nie był korygowany w ciągu ostatnich 20 lat. Jednocześnie rząd federalny, kantony, gminy i SBB zainwestują około 5 miliardów CHF w odnowienie i rozbudowę linii i stacji we francuskojęzycznej Szwajcarii do roku 2030. Nigdzie indziej w Szwajcarii nie zainwestuje się tak dużo w system kolejowy.

Z tego powodu SBB pracuje nad bardziej stabilnym rozkładem jazdy dla tego regionu, który zapewniłby lepszą punktualność od 2024 r. i w ciągu kolejnych 8-10 lat. Bardziej stabilny rozkład jazdy z większą rezerwą oznacza na przykład wydłużenie czasu przejazdu o kilka minut. Pozwala to na zniwelowanie opóźnień spowodowanych robotami torowymi. Dłuższe czasy przesiadek na głównych stacjach są również niezbędne dla zapewnienia bardziej stabilnego rozkładu jazdy. Wydłużenie czasu przejazdu na niektórych trasach może mieć wpływ na istniejące połączenia i przystanki, ale także umożliwi poprawę jakości usług.

Propozycja zmiany rozkładu jazdy w zachodniej Szwajcarii została przedstawiona kantonom. Decyzja w tej sprawie nie została jeszcze podjęta. Prace dopiero się rozpoczęły, a proponowane działania stanowią podstawę do dyskusji. Celem jest osiągnięcie wyników i dobrych rozwiązań dla pasażerów w nadchodzących miesiącach. Jedno jest pewne, należy podjąć działania, tak aby klienci w Szwajcarii francuskojęzycznej mogli korzystać z rozkładu jazdy równie wysokiej jakości, jak klienci w pozostałej części Szwajcarii.

Jeśli nie zostaną wprowadzone żadne korekty rozkładu jazdy, będzie to miało nieuchronnie negatywny wpływ na niezawodność kolei i na harmonogram realizacji projektów remontowych oraz rozszerzenia zakresu usług. SBB szczegółowo analizuje te skutki we współpracy z władzami kantonów.