VR rozwiązuje umowy związane z transportem towarów między Rosją a Finlandią

VR rozwiązuje umowy związane z transportem towarów między Rosją a Finlandią

03 maja 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 6 kwietnia Zarząd VR Group podjął decyzję o wstrzymaniu przewozów towarowych między Rosją a Finlandią i na tej podstawie firma przygotowała plan zamknięcia przewozów, w porozumieniu z klientami i z uwzględnieniem bezpieczeństwa dostaw. Rozpoczęto rozwiązywanie umów zgodnie z planem, a ruch zostanie całkowicie wstrzymany najpóźniej do końca roku.

 

 

Transport kontenerowy VRTranspoint. Fot. Mussalo Juho

 

Plan obejmuje obowiązujące VR przepisy i inne kwestie prawne, umowy z klientami oraz kwestie bezpieczeństwa dostaw. VR dąży do jak najszybszego zamknięcia ruchu i już dziś rozpoczęło rozwiązywanie umów z klientami, ale część ruchu może być kontynuowana do końca roku zgodnie z warunkami rozwiązania umowy, jeśli klient nadal będzie tego wymagał. 

"Szacujemy, że do końca lata ruch zostanie zmniejszony do około jednej trzeciej pierwotnego poziomu. Niektórzy klienci chcą kontynuować przewozy do końca okresu wypowiedzenia, ale nadal prowadzimy negocjacje w sprawie szybszego wstrzymania przewozów. W każdym razie wszystkie rosyjskie przewozy towarowe obsługiwane przez VR zakończą się najpóźniej do końca roku" - powiedział Topi Simola, p.o. Dyrektora Zarządzającego Grupy VR. 

Sankcje zachodnie nie mają obecnie zastosowania do transportu kolejowego między UE a Rosją, dlatego rozwiązanie umów VR z klientami na transport towarów powinno zasadniczo odbywać się w sposób określony w umowach i negocjowany z klientami. W przypadku klientów indywidualnych ruch może zostać natychmiast wstrzymany, jeśli klient wyrazi na to zgodę. Kontrakty z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) zostaną rozwiązane wraz z zakończeniem przewozów.

O wszelkich sankcjach i dodatkowych ograniczeniach decyduje Unia Europejska. VR ściśle przestrzega decyzji o sankcjach, a także wszelkich innych przepisów i instrukcji władz. Jeśli nowe sankcje wejdą w życie, harmonogram wstrzymania ruchu na wschód zostanie odpowiednio przyspieszony. 

VR pozbędzie się również spółek stowarzyszonych i zależnych związanych z transportem towarowym w Rosji. 

VR dokona również zbycia spółek stowarzyszonych i zależnych związanych z transportem towarowym w Rosji. VR Group rozpoczęła również negocjacje w sprawie sprzedaży lub zamknięcia swoich fińskich spółek zależnych ContainerTrans Scandinavia (CTS) i Freight One Scandinavia (FOS). Grupa VR rozpoczęła również negocjacje w sprawie sprzedaży swojej rosyjskiej spółki zależnej Finnlog

CTS to firma świadcząca usługi transportu i spedycji kontenerów pomiędzy Finlandią a Rosją i innymi krajami WNP oraz Azją, w której VR posiada 50% udziałów, a JSC TransContainer 50%. 

FOS jest firmą logistyczną specjalizującą się w przesyłkach wagonowych i blokowych pomiędzy Finlandią, Rosją i krajami WNP, przy czym VR posiada 50% udziałów, a JSC Freight One (PGK) 50%. 

Finnlog jest rosyjską spółką zależną VR, która wynajmowała wagony kluczowym fińskim klientom VR Transpoint i eksploatowała wagony w rosyjsko-fińskich pociągach importowych.

VR Group sprzedała już działalność spółki Transpoint International (FI) Oy, która świadczyła usługi międzynarodowego transportu drogowego w Finlandii i Rosji, firmie Avind International Oy w 2021.