Prof. Paweł Wojciechowski o neutralności węglowej korytarza transportowego Ren-Alpy

Prof. Paweł Wojciechowski o neutralności węglowej korytarza transportowego Ren-Alpy

11 maja 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania rozmowy Kuriera Kolejowego z prof. Pawłem Wojciechowskim,  Unijnym Koordynatorem Korytarza Transportowego Ren-Alpy - jednego z dziewięciu multimodalnych korytarzy transportowych UE, łączącego porty Morza Północnego z basenem Morza Śródziemnego. Jednocześnie jest to jeden z trzech głównych szlaków transportowych na kierunku północ - południe, do których zalicza się również korytarz Bałtyk - Adriatyk, rozpoczynający się w polskich portach Morza Bałtyckiego. Rozmowa była przeprowadzona w czasie tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. 

 

Fot. ÖBB

 

Korytarz Ren-Alpy jest najbardziej ruchliwym korytarzem transportowym w Europie. Obejmuje bardzo innowacyjne regiony, które aktywnie angażują się w przejście na zrównoważony transport. Dlatego też partnerzy dążą do tego, aby Korytarz stał się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i stał się liderem w dziedzinie ekologicznego transportu i mobilności.

 

Rozmowa Kuriera Kolejowego z prof. Pawłem Wojciechowskim,  Unijnym Koordynatorem Korytarza Transportowego Ren-Alpy

 

Sojusz Międzyregionalny na rzecz Korytarza Ren-Alpy EGTC (Interregional Alliance for the Rhine-Alpine Corridor EGTC), pod koniec ubiegłego roku opublikował "mapę drogową"- plan działań na rzecz neutralności węglowej, którego celem jest uczynienie ze szlaku Ren-Alpy, jednego z najbardziej ruchliwych korytarzy transportowych w Europie, pierwszego na kontynencie, który stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.

W korytarzu Ren-Alpy przewozi się rocznie około 138 miliardów tonokilometrów towarów. Pięćdziesiąt procent transportu odbywa się rzekami, 34 procent drogami i 16 procent koleją. Mapa drogowa EGTC nie odnosi się w rzeczywistości do kwestii, w jaki sposób należy zwiększyć kolejowe przewozy towarowe w korytarzu Ren-Alpy. Określenie i rozwiązanie problemów związanych ze zdolnością przepustową infrastruktury kolejowego transportu towarowego ma jednak kluczowe znaczenie dla osiągnięcia redukcji emisji dzięki zmianie rodzaju transportu. Niektóre wąskie gardła wpływają negatywnie na niezawodność, utrudniając kolejowy transport towarowy.