Trwają prace wykończeniowe przy najnowocześniejszym w Europie terminalu kontenerowym East-West Gate (EWG), należącym do dostawcy intermodalnych usług logistycznych Zrt. Terminal. Oczekuje się, że terminal zostanie otwarty w czerwcu, po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń kolejowych.
Próbna eksploatacja urządzeń technologicznych na terminalu East-West Gate w Lightslitz jest w fazie końcowej, poprzedzającej oficjalne zatwierdzenie. Próby technologiczne terminalu, w którym zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania logistyczno-techniczne, zakończyły się sukcesem. Ogromne dźwigi, którymi można zdalnie sterować z pomieszczenia operatora za pośrednictwem połączenia 5G, a także kolejowe i drogowe bramy wjazdowe działają już bez zarzutu. Cyfrowy terminal bliźniaczy 3D jest już praktycznie gotowy, a procesy w terminalu mogą być teraz zdalnie monitorowane w czasie rzeczywistym, co ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej eksploatacji" - czytamy w komunikacie prasowym firmy.
Pojawiły się również ciągniki terminalowe, które uzupełniają możliwości przemieszczania się poza zasięgiem suwnicy. Otwarto już biuro celne terminalu, a agencja celna jest w trakcie zatwierdzania.
Rekrutacja trwa - zatrudniani są głównie pracownicy lokalni
W EWG zatrudnionych jest już ponad sześćdziesięciu pracowników, z czego zdecydowana większość to pracownicy lokalni. Zgłosiło się wielu chętnych, co świadczy o tym, że terminal jest bardzo potrzebny, aby utrzymać aktywność i młodych ludzi w okolicy. Za pośrednictwem podwykonawców setki innych lokalnych pracowników są zaangażowane w prace związane z terminalem, takie jak zagospodarowanie terenu 85-hektarowego obiektu oraz prace niezbędne do utrzymania i obsługi terminalu.
Planuje się także budowę mieszkań dla młodych ludzi, aby zachęcić większą liczbę kompetentnych pracowników do powrotu i pozostania na tym terenie. W tym celu promuje się kształcenie zawodowe na poziomie średnim, a w średniej szkole zawodowej w Záhony utworzono dwie pracownie komputerowe. Planuje się także wspieranie dalszego kształcenia utalentowanych uczniów szkół średnich oraz kształcenie specjalistów w dziedzinie logistyki na poziomie wyższym.
Inwestowanie we współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami i specjalistami.
Projekt, którego realizacja kosztowała ponad 40 mld forintów, został w dużej mierze zrealizowany przez lokalne firmy, które zrobiły wszystko, co w ich mocy, by pomóc nadrobić zaległości w rozwoju gospodarczym regionu.
Budowa terminalu intermodalnego East-West Gate (EWG) rozpoczęła się w styczniu 2021 r. na terenie o powierzchni 140 hektarów - większym niż budapesztańska Wyspa Małgorzaty na Dunaju - w pobliżu granicy ukraińsko-węgierskiej w miejscowości Fényeslítky na Węgrzech. Obiekt, finansowany w całości ze środków prywatnych i położony na skrzyżowaniu torów kolei normalnotorowej i szerokotorowej, będzie w stanie przeładować do 1 mln kontenerów 20-stopowych (TEU) rocznie, co czyni go największym tego typu obiektem na kontynencie zarówno pod względem teoretycznej pojemności, jak i powierzchni. Zgodnie z wymogami współczesności i unijną strategią kolejową i klimatyczną, w trakcie eksploatacji terminalu zwracać się będzie dużą uwagę na środowisko. Obiekt został zbudowany z wykorzystaniem ekologicznych technologii, w tym wysokowydajnej farmy słonecznej i systemu pomp ciepła. Na terenie terminalu będą używane wyłącznie elektryczne ciągniki terminalowe i samochody elektryczne.