ČD poszukuje jednostek motorowych do Kraju Środkowoczeskiego, w perspektywie dłuższy kontrakt

ČD poszukuje jednostek motorowych do Kraju Środkowoczeskiego, w perspektywie dłuższy kontrakt

07 czerwca 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Portal Zdopravy.cz poinformował, że Spółka České dráhy ogłosiła przetarg na dziesięcioletnią dzierżawę jednostek motorowych DMU 140. Szacunkowa wartość kontraktu wynosi 1,328 mld CZK. Przewoźnik chce wykorzystać jednostki w Kraju Środkowoczeskim.

 

Pojazdy Alstom Coradia Lint w barwach HLB. Fot: High Contrast / Wikimedia Commons

 

Przetarg został na razie opublikowany w Biuletynie Zamówień Publicznych, ale na profilu zamawiającego brakuje pełnej dokumentacji przetargowej. Koleje Czeskie już raz w tym roku próbowały wybrać dostawcę tego typu jednostek na okres pięciu lat, ale nikt się nie zgłosił.

Obecnie poszukiwanych jest 21 sprawnych jednostek półniskopodłogowych o minimalnej liczbie miejsc siedzących wynoszącej 135 pasażerów. Każda jednostka będzie pokonywać rocznie 120-146 tys. km.

Dlaczego ČD szuka leasingu zamiast zakupu?

"Powodem jest szybka dostępność pojazdów na czas oraz zaspokojenie potrzeb klientów w zakresie wypełnienia okresu poprzedzającego zakup pojazdów wyposażonych w alternatywny napęd" - powiedziała Vanda Rajnochová, rzecznik prasowy ČD. Według niej przewoźnik liczy na uruchomienie połączeń na liniach środkowoczeskich.

Petr Borecký, radny ds. transportu publicznego w Czechach Środkowych, potwierdził, że trwają negocjacje z ČD na temat wprowadzenia nowszych pociągów na wybranych liniach. Ma to obejmować na przykład linię z Pragi do Beroun przez Rudną i dalej do Rakovníka lub z Pragi do Mladej Boleslav. "Na tych liniach, na których utrzyma się ruch, chcemy mieć pojazdy odpowiadające wymogom XXI wieku" - wyjaśnia Borecký.

Według niego są to linie, po których w przyszłości mogłyby jeździć pojazdy zasilane bateriami lub wodorem. "Będziemy mieli więcej czasu na podjęcie decyzji o wyborze odpowiedniej technologii" - dodał Borecký.

Dla ČD może być to interesujący kontrakt handlowym z innego powodu. W przypadku leasingu dziesięcioletniego region planuje przedłużyć umowę na wykonywanie przewozów na liniach, na których będą kursować leasingowane pojazdy, do 2033 roku. Duży" kontrakt wygasa w 2029 roku.

 

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Śrubena Unia: sprawdzony partner kiedy potrzeba naprawdę precyzyjnych rozwiązań na kolei Śrubena Unia: sprawdzony partner kiedy potrzeba naprawdę precyzyjnych rozwiązań na kolei
Następny artykuł PLK zacieśniają współpracę z czeskim zarządcą infrastruktury PLK zacieśniają współpracę z czeskim zarządcą infrastruktury