Powstała w Taborze Dębica lokomotywa spalinowa typu 20D na testach w Żmigrodzie.

Powstała w Taborze Dębica lokomotywa spalinowa typu 20D na testach w Żmigrodzie.

15 czerwca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zaprezentowana przez Tabor Dębica 26 sierpnia ubiegłego roku lokomotywa spalinowa typu 20D, powstała w wyniku modernizacji lokomotywy SM 48 (TEM2) zwanej potocznie przez kolejarzy i miłosników kolei Tamarą realizuje dzisiaj program testowy na torze doświadczalym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzia, co uwiecznił na zdjęciach Aleksander Kędzierski. 

 

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Jak twierdzi producent na bazie ramy i wozków oryginału powstał nowy, ekologiczny produkt z silnikiem spalinowym amerykańskiej  firmy Caterpillar, spełniającym najwyzsze normy w zakresie emisji spalin, odpowiadające poziomowi EURO 6 w transporcie drogowym.

Zasłużona dla transportu kolejowego spalinowa "Tamara" w wyniku modernizacji wykonanej przez dębickiego producenta oprócz wielu nowych systemów i urządzeń, o których będzie mowa poniżej otrzymała bezcenny dar w postaci silnika powstałego w amerykańskiej firmie Caterpillar, którego przedstawicielem w Polsce jest Eneria, specjalizuje się między innymi w produkcji silników spalinowych dla kolei. Silnik CAT 3512E cechuje się przede wszystkim wysokimi parametrami mocy i momentem obrotowym jak również spełnia normy emisji spalin – Etap V Emisji Spalin wg 2016/1628.  Zastosowane przez Caterpillar połączenie oszczędnego silnika i układu oczyszczania spalin opartego na selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) jest rozwiązaniem, które nie tylko pozwala zmniejszyć poziom emisji NOx (tlenków azotu), ale również obniża koszty posiadania i eksploatacji ponoszone przez użytkownika.

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Niebieska rzeczywistość.

Wymaganym obecnie poziomem emisji spalin przez silniki diesla .jest  Etap V Emisji Spalin wg 2016/162. Choć w porównaniu z Etap III B dopuszczalna wartość emisji CO pozostała bez zmian, to wyraźnemu obniżeniu uległ współczynnik emisji NOx, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób nowotworowych, a także redukują zdolność krwi do przenoszenia tlenu.

Jednym ze sposobów zmniejszenia emisji tlenków azotu jest stosowanie czynnika AdBlue, który ma zastosowanie w przypadku silnika 3512 CAT zamontowanego w zmodernizowanej lokomotywie.

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Fot. Aleksander Kędzierski