Dwie kolejne super nowoczesne lokomotywy Vectron MS Siemensa wjeżdżają na polskie tory

Dwie kolejne super nowoczesne lokomotywy Vectron MS Siemensa wjeżdżają na polskie tory

16 czerwca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W przyszłym tygodnie w ręce użytkowników trafią dwie kolejne najnowocześniejsze lokomotywy Vectron MS, które dopiero co opuśiły linię produkcyjną zakładów Siemensa. Właścicielami pojazdów są CARGOUNIT - największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, jeden z wiodących tego typu podmiotów w Europie i Railpool, jedna z czołowych europejskich firm zajmujących się wynajmem pojazdów szynowych. Pojazdy w malaturze właścicieli, przygotowane do przekazania najemcom stoją już na poznańskim Franowie, co uwiecznił na fotografiach  Łukasz Piotrowski.

Fot. Łukasz Piotrowski

 

CARGOUNIT oraz Siemens Mobility na ubiegłorocznych gdańskich Targach TRAKO ogłosiły podpisanie umowy ramowej na dostawę wraz z utrzymaniem do 30 najnowocześniejszych lokomotyw - Vectron MS. Kontrakt obejmuje dostawę 10 pojazdów do końca 2023 r. z opcją na zamówienie kolejnych 20 lokomotyw do 2024 r. Dwie pierwsze lokomotywy zostały dostarczone jeszcze w 2021 roku. CARGOUNIT jeszcze w tym roku rozszerzy swoją flotę również o dwie zupełnie nowe lokomotywy od Siemens Mobility - Smartrony, przeznaczone na rynek rumuński, chociaż mają także dopuszczenie do pracy w Niemczech i Bułgarii.  

W przyszłym tygodniu, dopiero w chwili przekazania stanie się jasne, kto będzie użytkował nową lokomotywę, której zgodnie ze zwyczajem własciciela nadano imię, tym razem "Monika". 

 

Nowy VECTRON - "Monika" w barwach CARGOUNIT na poznańskim Franowie. Fot. Łukasz Piotrowski.

 

RAILPOOL  zawarł na przełomie roku z firmą Siemens Mobility umowę ramową na dostawę 100 lokomotyw. Wraz z podpisaniem umowy wstępnie zamówiono 70 lokomotyw Vectron. Poszczególne wersje przeznaczone są do eksploatacji w różnych korytarzach (północ-południe oraz wschód-zachód) i mogą być wykorzystywane łącznie w 18 krajach. Railpool wcześniej zamówił już 20 Vectronów MS od Siemens Mobility, a wiadomość o zawartej umowie przekazał ówczesny prezes Siemens Mobility Sp. z o.o. Krzysztof Celiński podczas IX Forum Transportu Intermodalnego FRACHT w sierpniu 2021 roku. Nie jest tajemnicą, iż użytkownikiem tej pierwszej lokomotywy Vectron, którą Railpool wprowadza na polski rynek będzie Metrans.

Lokomotywy dla Railpool mają moc 6,4 megawata i osiągają maksymalną prędkość 200 km/h. Są one również wyposażone w wymagane krajowe systemy ochrony pociągów, jak również w europejski system sterowania pociągiem ETCS.

 

Nowy VECTRON w barwach Railpool na poznańskim Franowie. Fot. Łukasz Piotrowski.

 

Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach, a dzięki temu kompleksowo odpowiadające zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już blisko 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.