SBB zamawia siedem kolejnych pociągów Giruno w firmie Stadler

SBB zamawia siedem kolejnych pociągów Giruno w firmie Stadler

16 czerwca 2022 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

SBB planuje rozszerzyć swoje usługi międzynarodowe na Niemcy, prawdopodobnie od 2026 r. Będzie to wymagało pociągów, które będą mogły jeździć w sieci szybkich kolei Deutsche Bahn (DB). W związku z tym SBB zamówiło w firmie Stadler siedem dodatkowych pociągów Giruno.

Giruno. Fot. Stadler Rail

DB i SBB w dalszym ciągu rozwijają międzynarodowe przewozy pasażerskie między Szwajcarią a Niemcami. Przed pandemią Covid-19 popyt na podróże pociągiem do Niemiec stale rósł i już teraz jest na tym samym poziomie, co w 2019 r. Oczekuje się, że od 2026 r. w ofercie znajdzie się więcej bezpośrednich połączeń przez Bazyleę do różnych miejsc w Niemczech.

Aby rozszerzyć zakres usług, pociągi SBB muszą być zdolne do jazdy z prędkością 250 km/h na liniach dużych prędkości DB. Obecnie w SBB stosowane są pojazdy Astoro (ETR610) i składy Eurocity zakupione pod koniec lat 80 dla obsługi połączeń do Niemiec. Pociągi Eurocity nie spełniają wymagań dotyczących prędkości dla planowanej koncepcji przewozów i nie mogą być wykorzystywane do tego celu. 

Pociągi Astoro, które mogą pracować w sieci o dużej prędkości są już używane na innych liniach dużych prędkości i dlatego nie są dostępne. W związku z tym SBB zamawia u Stadlera kolejne siedem pociągów Giruno za około 250 milionów franków szwajcarskich.

Te siedem pojazdów stanowi część prawa opcji, które SBB zagwarantowało sobie w momencie ogłoszenia przetargu na budowę Giruno. Składy Eurocity będą nadal wykorzystywane do celów krajowych i innych połączeń międzynarodowych. 

Eksploatowanych 29 pojazdów Giruno zostało zamówionych w 2014 r. 10 maja 2021 r. dostarczono ostatni 29 pociąg Giruno. Pociągi te dziś kursują między Bazyleą/Zurichem a Lugano/Mediolanem i dalej do Genui, Bolonii i Wenecji.

"Jesteśmy dumni, że dostarczymy siedem kolejnych naszych pociągów dużych prędkości dla SBB. Giruno jest doskonałym przykładem innowacyjności firmy Stadler. Pociąg ten jest efektem długoletniej i udanej współpracy pomiędzy SBB i Stadlerem. W niecałe dwa lata po podpisaniu umowy mogliśmy zaprezentować ten zespół trakcyjny w 2016 roku na targach Innotrans, a od 2019 roku Giruno działa już niezawodnie. Chcielibyśmy podziękować SBB za zaufanie i cieszymy się na dalszą współpracę" - mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy a.i. firmy Stadler.

Giruno jest szybkim pociągiem SMILE firmy Stadler. SMILE to jedenastowagonowy elektryczny wielosystemowy zespół trakcyjny o długości 202 metrów, który może poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. W trakcji podwójnej Giruno oferuje pasażerom łącznie 810 miejsc siedzących na długości do 400 metrów. Pociągi są wyposażone w niskopodłogowe wejścia dla pasażerów o różnej wysokości peronów w Szwajcarii, Austrii i Włoszech (55 cm we wszystkich trzech krajach) w stosunku do Niemiec (76 cm). 

Giruno przewyższa wymagania ustawy o równych prawach dla osób niepełnosprawnych, posiada około dwa razy więcej miejsc i toalet przystosowanych dla osób na wózkach inwalidzkich niż przewidują przepisy. Pociągi zapewniają również duży komfort, oferują dobry zasięg telefoniczny w podróży, gniazdka elektryczne przy wszystkich siedzeniach, duże półki na bagaż, toalety z podziałem na płeć oraz nowoczesne oświetlenie z energooszczędnymi lampami LED. Całe wnętrze jest przestronnie i jasno zaprojektowane.