CARGOUNIT największym operatorem lokomotyw Vectron w Polsce. Pani Monika prezentuje Monikę.

CARGOUNIT największym operatorem lokomotyw Vectron w Polsce. Pani Monika prezentuje Monikę.

01 lipca 2022 | Źródło: CARGOUNIT / Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

CARGOUNIT - największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS. Firma zdecydowała domówić kolejnych 5 pojazdów od Siemens Mobility z już uruchomionej opcji na zakup. Łącznie firma CARGOUNIT zamówiła do tej pory aż 28 lokomotyw Siemensa.

Fot. CARGOUNIT

 

Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron to klucz do realizacji różnorodnych zadań przewozowych w całej Europie i intensywnego rozwoju także w segmencie intermodalnym. Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i międzynarodowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.

Odebrana lokomotywa Vectron MS dysponuje mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz została wyposażona w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy Vectron z kontraktu z 2021 r. przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, na terenie Rumunii oraz Bułgarii. Co ważne, pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.

Wraz z nowym zamówieniem firma CARGOUNIT zakupiła już łącznie 28 lokomotywy od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron, z możliwością zamówienia dodatkowych pojazdów do końca przyszłego roku. Łącznie CARGOUNIT może mieć do 2025 w swojej flocie blisko 40 lokomotyw Siemensa.

 

Fot. CARGOUNIT

 

- Poprzez realizację opcji na dodatkowe 5 pojazdów, CARGOUNIT stanie się największym operatorem wielosystemowych lokomotyw Vectron w Polsce. Cieszymy się na kolejne lata współpracy i dynamiczny rozwój firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej przy dużym udziale naszych nowoczesnych pojazdów - powiedział Hubert Meronk, prezes zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.

- Obserwujemy obecnie duże zapotrzebowanie polskich i zagranicznych klientów na nowoczesne lokomotywy wielosystemowe, co wynika z utrzymującej się dobrej koniunktury na rynku przewozów kolejowych w Polsce i w całej Europie. Rosyjskie działania wojenne w Ukrainie przyczyniają się do poszukiwania przez ukraińskich producentów innych dróg eksportu produktów rolnych w związku z blokadą Morza Czarnego. Większość produktów rolnych uprzednio eksportowanych z Ukrainy droga morską trafi na tory, dlatego przewoźnicy poszukują dodatkowego taboru, w tym lokomotyw. Dodatkowo, zwiększone ryzyko geopolityczne skłania globalne koncerny do poszukiwania alternatywnych do Jedwabnego Szlaku tras kolejowych dla transportu produktów biegnących do Zachodniej Europy przez kraje Europy Południowo-Wschodniej i Bałkany. Wszystkie te czynniki sprawiają, że popyt na lokomotywy wielosystemowe jest w trendzie wzrostowym - powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.

- Wobec szybko wypełniającego się portfela zamówień na lokomotywy oraz braku dostępności lokomotyw wielosystemowych innych producentów zagranicznych i krajowych podjęliśmy decyzję o realizacji opcji dodatkowych zamówień Vectron MS na lata 2023 i 2024. Lokomotywy Vectron MS to obecnie jedyne dostępne na rynku europejskim nowe lokomotywy z homologacją na 20 krajów, które pozwalają prowadzić pociągi w ruchu transgranicznym bez podmiany lokomotywy. Realizujemy naszą misję wspierania realizacji połączeń transportowych w krajach Trójmorza w osi Północ-Południe i Wschód-Zachód. Kolejna odbierana przez nas lokomotywa Vectron MS nazwana zgodnie z naszą firmową tradycją imieniem pracownika „Monika” trafi do klienta w Czechach i będzie obsługiwać połączenia w krajach Europy Środkowo-Wschodniej - dodał Prezes CARGOUNIT.

Pani Monika Cichy, jedna z pierwszych osób zatrudnionych w firmie CARGOUNIT, której imię nadane zostało kolejnej nowej lokomotywie, zgodziła się zaprezentować swoją podopieczną czytelnikom Kuriera Kolejowego. 

 

Pani Monika Cichy, "matka chrzestna" ze swoją podopieczną, lokomotywą Vectron MS "Monika".

 

Pani Monika Cichy, "matka chrzestna" ze swoją podopieczną, lokomotywą Vectron MS "Monika".

 

Pani Monika Cichy, "matka chrzestna" za sterami  swojej podopiecznej, lokomotywy Vectron MS "Monika".

 

Firma Siemens Mobility sprzedała już 1412 lokomotyw Vectron łącznie ponad 60 klientom. Lokomotywy te przejechały ponad 585 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii.

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już blisko 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.