Dwa pechowe pociągi ATR 220 - produkty bydgoskiej PESY należące do Ferrovienord na sprzedaż

Dwa pechowe pociągi ATR 220 - produkty bydgoskiej PESY należące do Ferrovienord na sprzedaż

28 czerwca 2022 | Źródło: Ferrovie.Info / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak informuje włoski portal Ferrovie.Info uchwałą nr 6500 z dnia 13 czerwca br. Region Lombardia podjął decyzję o zakończenie eksploatacji wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz dwóch pojazdów ATR 220 będących w gestii Ferrovienord.

 

Fot. Wikipedia

 

Na początku 2009 r. Ferrovienord zakupił dwa pociągi spalinowe w celu zwiększenia przewozów na linii Brescia-Iseo-Edolo. Poprzednio ogłoszony przetarg na zakup ośmiu zespołów trakcyjnych dla tej linii został w rzeczywistości zablokowany przez odwołanie, co spowodowało niepewność co do terminu dostawy. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie zdecydowano się na rozwiązanie awaryjne.

Dwa ATR-y zostały zakupione u polskiego producenta - PESA  Bydgoszcz za 4 mln euro każdy, ale od początku było jasne, że nie są to pociągi odpowiednie dla tej linii. Być może również ze względu na zbyt duże nachylenie torów, dwa ATR-y często ulegały awariom, które nierzadko zatrzymywały je w zajezdni.

W międzyczasie Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Kolejowego ogłosiła alarm bezpieczeństwa "dotyczący problemów związanych z pęknięciem ramy wózka", co z pewnością nie pomogło w karierze obu pociągów. W obliczu tych trudności Trenord, spółka regionalna odpowiedzialna za przewozy kolejowe, zrezygnowała z napraw w 2020 r. i formalnie wycofała pojazdy z eksploatacji.

Teraz, gdy mają być dostarczone zamówione pojazdy Colleoni szwajarskiej firmy Stadler, polskie pociągi nie są już potrzebne, więc region zezwala na ich sprzedaż, choć po zdecydowanie niskiej cenie.

W rzeczywistości uchwała upoważnia Ferrovienord do rozpoczęcia procedury ogłoszenia publicznego dotyczącego sprzedaży dwóch pociągów ATR.220.024 i ATR.220.025, en bloc i w stanie, w jakim się obecnie znajdują, rozpoczynając od podstawy aukcji w wysokości 403 649,61 EUR i przyjmując wyłącznie oferty w górę.

Nie wiadomo, gdzie trafią oba pojazdy, być może do jakiejś firmy, która zajmuje się pociągami tego samego typu. We Włoszech są to: Trenitalia, Ferrovie del Sud Est, która nadal jest częścią Grupy FS, oraz Trenitalia Tper.