Transport miejski Warszawskie Metro dojeżdża już na Bemowo

Warszawskie Metro dojeżdża już na Bemowo

01 lipca 2022 | Źródło: Metro Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Druga linia metra wydłużyła się o dwie nowe stacje. To Ulrychów i Bemowo. Ze stacji Trocka pasażerowie dojadą w ten rejon w niecałe pół godziny. 30 czerwca nowy odcinek metra otworzyli wspólnie prezydent Rafał Trzaskowski i unijna komisarz ds. spójności i reform Elisa Ferreira.

 

Stacja Ulrychów. Fot. Metro Warszawskie

 

Jesteśmy na Bemowie, to już dziewiąta dzielnica, do której dotarło metro. Będziemy mogli zobaczyć tu dwie nowe stacje: Bemowo i Ulrychów. Szacujemy, że w ciągu roku skorzysta z nich ponad 40 mln pasażerów, co niesamowicie odciąży ruch w stolicy. Ze stacji Trocka będzie można dojechać w ten rejon w niecałe 30 minut – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Pierwszym z nowych przystanków drugiej linii metra jest Ulrychów przy ul. Górczewskiej. Stacja wyróżnia się ścianami zatorowymi, wykonanymi m.in. z patynowanej miedzi, które z czasem będą zmieniać kolor – wskutek naturalnego utleniania. Z kolei na przystanku Bemowo ­– zbudowanym tuż obok dzielnicowego ratusza – ściany zostały wykonane ze stali kortenowskiej, znanej już pasażerom warszawskiego metra ze stacji Pl. Wilsona na linii M1. One również z upływem czasu będą „dojrzewać” i nabierać docelowej rdzawej barwy. Stropy na obu stacjach pokryły miedziane kasetony akustyczne.

Stacja Ulrychów ma długość 160 metrów i kubaturę 60 272 metrów sześciennych. Wymiary przystanku Bemowo to odpowiednio 459 metrów i 224 586 metrów sześciennych. Nowy odcinek składa się dodatkowo z wentylatorni szlakowej, a za stacją Bemowo powstały tory odstawcze, którymi po kolejnym etapie prac pociągi będą jeździły w kierunku Karolina.

 

Stacja Bemowo. Fot. Metro Warszawskie

 

W rejonie nowo wybudowanych stacji metra Warszawa posadziła ponad 300 drzew – to brzozy, platany klonolistne, lipy holenderskie, graby pospolite i dęby czerwone. Okolicę wzbogacono też o ponad 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach. Na poziomie terenu wykonano pawilony wyjść obudowane szkłem. Z kolei szyby windowe obudowane zostały czerwoną cegłą.

Pierwsi pasażerowie otrzymali pamiątkowe blistry z monetą  wybite specjalnie z okazji zakończenia budowy II etapu odcinka zachodniego II linii metra w Warszawie.

Wykonawcą najnowszego – składającego się z dwóch stacji – odcinka drugiej linii metra jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Łączna wartość tej inwestycji to ponad 959 mln zł, z czego blisko 70% zostało sfinansowane ze środków unijnych. Umowa na budowę tego odcinka linii M2 została podpisana 15 listopada 2018 r. Tunele drążyły tarcze ochrzczone imionami Krystyna i Elisabetta. Tarcze poruszały się ze średnią prędkością 18 metrów na dobę. Rekordzistka Krystyna 20 września 2020 roku pokonała nawet 57,08 metrów w 24 godziny, co oznaczało, że ułożyła 38 pierścieni obudowy tunelu.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 "Ulrychów" - położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Bemowo" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959 249 940,00 zł. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.