Husarz EU44-009 PKP Intercity po naprawie powypadkowej w austriackim Linzu wraca do Polski.

Husarz EU44-009 PKP Intercity po naprawie powypadkowej w austriackim Linzu wraca do Polski.

24 lipca 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa EU44-009, która 2,5 roku temu uległa uszkodzeniu podczas wypadku na przejeździe drogowo - kolejowym miedzy Zbąszyniem a Nowym Tomyślem po naprawie w zakładach Siemensa  wraca do Polski. Na zdjęciu maszyna uchwycona w Linzu przez Aleksandrę Ligas. 

Fot. Aleksandra Ligas

 

W Linzu w zakładach Siemensa zakończyła się naprawa lokomotywy Husarz EU44-009, która 7 stycznia 2020 roku na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 3 z drogą wojewódzką 302 nieopodal Zbąszynia, prowadząc pociąg 71006 zderzyła się z autem ciężarowym, które wjechało na przejazd mimo sprawnej sygnalizacji i opuszczonych zapór. Prowadząca pociąg z Berlina do Warszawy EU44-009 uderzyła w tylną część naczepy przewożącej koparkę. Okna czołowe i elementy poszycia zostały rozbite, osprzęt podwozia przed wózkiem poważnie uszkodzony, pierwsza oś wózka wykoleiła się i przejechała w tym stanie kilkaset metrów. Połamaniu uległ również pantograf.

 

Lokomotywa EU44-009 PKP Intercity w Linzu przygotowana do powrotu do Polski. Fot. Aleksandra Ligas

 

W 2008 roku spółka PKP Intercity podjęła decyzję o zakupie 10 sztuk lokomotyw z serii ES64U4 „Taurus” produkowanych przez zakłady Siemensa w Linzu, w Austrii. 10 grudnia tego samego roku miała miejsce w Warszawie oficjalna prezentacja pierwszej lokomotywy, która w połowie listopada przybyła do Polski. W Polsce lokomotywa ta otrzymała oznaczenie EU44, a internauci w głosowaniu wybrali nazwę „Husarz”.

Po kilkumiesięcznych testach na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, oraz na szlakach kolejowych, 6 października 2009 roku Urząd Transportu Kolejowgo wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.

Lokomotywy zostały zakupione z myślą o obsłudze linii Berlin-Warszawa-Express oraz expresów do Wiednia. W czasie testów, które odbyły się w dniach 26-28 maja 2009 roku na CMK, pomiędzy Psarami a Górą Włodowską, lokomotywa osiągnęła prędkość 235km/h.

EU44 jest lokomotywą cztero-systemową (3 kV DC; 1,5 kV DC; 15 kV AC 16,7 Hz; 25 kV AC 50 Hz) i tym samym, może poruszać się po torach całej Europy.