Terminal East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na Węgrzech niebawem przyjmie pierwsze kontenery

Terminal East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na Węgrzech niebawem przyjmie pierwsze kontenery

27 lipca 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W terminalu intermodalnym East-West Gate (EWG) w Fényeslitke uruchomiono unikalny w skali kraju plac celny. Obiekt będzie służył jako przyszły posterunek służbowy Dyrekcji Podatkowej i Celnej Okręgu Szabolcs-Szatmár-Bereg Krajowej Administracji Podatkowej i Celnej (NAV) i będzie jedynym na Węgrzech placem celnym łączącym zarówno tory szerokotorowe, jak i normalnotorowe. Zagwarantowane przez EWG połączenie szerokotorowe pozwoli na obsługę znacznie większego niż dotychczas wolumenu kolejowego ruchu eksportowo-importowego na trasie ukraińskiej. W wyniku wzorowej współpracy stron plac celny został zrealizowany w rekordowym czasie i uzyskał niezbędne pozwolenia. Obiekt jest w stanie odprawić i nadzorować nie tylko towary przybywające do terminalu EWG, ale także każdy pociąg z kraju trzeciego przejeżdżający przez terminal.

 

 

Terminal EWG w Fényeslitke. Fot. Attila Vörös / https://iho.hu

 

Dzięki wyposażeniu w najnowocześniejsze technologie, sieci transmisji danych i telefoniczne oraz narzędzia informatyczne, usługi placu celnego są dostępne dla każdego przedsiębiorcy przejeżdżającego przez terminal koleją lub drogą. Pracownicy biura mogą odprawiać nie tylko towary przybywające na terminal EWG, ale także towary każdego podmiotu gospodarczego posiadającego odpowiednie zezwolenia, a także mogą odprawiać towary niebezpieczne powyżej progu. Stocznia gwarantuje również stały dozór celny przesyłek tranzytowych.

Ferenc Vágujhelyi, sekretarz stanu ds. zarządzania Krajowej Administracji Podatkowej i Celnej, powiedział - "Misją służb celnych jest zachowanie równowagi pomiędzy ułatwianiem legalnego handlu a przeprowadzaniem kontroli celnych. Ważnym elementem jest ciągła obecność NAV w stoczniach celnych i miejscach służby. Istotne jest, aby personel NAV wykonywał swoje obowiązki w warunkach wysokiej jakości, w budynku o zaawansowanej technologii i w środowisku odpowiednim dla handlowców. Dobrym przykładem tego jest niedawno otwarty plac celny, który został zbudowany przy użyciu najnowocześniejszej technologii, aby spełnić wszystkie wymagania."

János Tálosi, prezes East-West Intermodal Logistics Zrt. powiedział - "Jako terminal XXI wieku, naszym celem jest zapewnienie najwyższego poziomu usług dla naszych klientów i przyczynienie się do tego, że Węgry staną się aktywnym graczem w międzynarodowej logistyce. Unikalny w swoim rodzaju plac celny przy terminalu pozwala na uproszczoną i szybką odprawę celną i dozór towarów przybywających w szerokim rozstawie, a także daje możliwość znacznego zwiększenia ukraińsko-węgierskiego handlu eksportowo-importowego."

Ukończona w rekordowym czasie EWG po kilku miesiącach udanych prób technologiczno-technicznych i zatwierdzeniu otrzymała od Krajowego Zarządu Transportu Kolejowego licencję przewoźnika kolejowego. Już wkrótce do terminalu zawitają pierwsze towarowe pociągi kontenerowe i samochody ciężarowe. W zależności od przepustowości kolei na Węgrzech, EWG może obsługiwać do miliona kontenerów dwudziestostopowych (TEU) rocznie, co czyni go największym tego typu obiektem na kontynencie zarówno pod względem teoretycznej pojemności, jak i powierzchni.

EWG jest niezależny i może być wykorzystany przez każdą firmę zajmującą się przewozem kolejowym i drogowym na świecie, otwarty dla wszystkich operatorów i przewoźników towarowych. W czerwcu inwestor terminalu podpisał umowę o współpracy z Eurogate Rail Hungary (ERH) Zrt, wiodącym europejskim operatorem terminali kontenerowych i krajową spółką kolejową Grupy Eurogate, w celu włączenia terminalu w Fényeslitke do europejskiej sieci kolejowych tras towarowych. ERH oferuje bezpośrednie kolejowe połączenia towarowe między Hamburgiem, Duisburgiem, Monachium, Wiedniem, Budapesztem i Aradem a terminalem EWG w Fényeslitke, a także usługi przeładunkowe i magazynowe EWG.

Nowy terminal intermodalny zapewni unikalne w skali Europy rozwiązania logistyczne i technologiczne. W Fényeslitke kontenery mogą być przeładowywane między szerokotorową a standardową szerokością toru, jak również między pociągami kolejowymi a samochodami ciężarowymi. EWG nadaje się również do załadunku konwencjonalnych naczep drogowych na kolej. Technologia ta umożliwi UE przeniesienie jak największej części ruchu towarowego docierającego ciężarówkami do granic UE na kolej, zgodnie z jej celami dotyczącymi klimatu. EWG w swojej działalności zwraca również dużą uwagę na środowisko naturalne. W obiekcie zastosowane zostaną ekologiczne technologie, w tym farma słoneczna o wysokiej wydajności i system pomp ciepła, e-samochody i elektryczne ciągniki terminalowe.

EWG jest wyposażony w najnowszą technologię, jako pierwszy w Europie zdalnie steruje dźwigami za pomocą technologii 5G, a z pomocą węgierskiego start-upu zbudowano Digital Twin of the EWG, który śledzi procesy i operacje centrum logistycznego w czasie rzeczywistym, w 3D - ruch pociągów, ciężarówek, dźwigów, pojazdów transportowych i towarów - aby pomóc w planowaniu, optymalizacji procesów i zwiększeniu wydajności, zgodnie z założeniami Industry 4.0.