Pierwszy z 60 pociągów piętrowych Stadlera zamówionych przez SBB testowany na otwartych torach.

Pierwszy z 60 pociągów piętrowych Stadlera zamówionych przez SBB testowany na otwartych torach.

20 sierpnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

SBB zamówiło w firmie Stadler 60 dodatkowych piętrowych pociągów Interregio za około 1,3 mld CHF. W ten sposób SBB tworzy wystarczającą zdolność do rozszerzenia usług w transporcie regionalnym i spełnia wymagania ustawy o równości osób niepełnosprawnych w transporcie dalekobieżnym. SBB realizuje istniejącą opcję na 60 pociągów. Jak informował Kurier Kolejowy pierwszy z pojazdów SBB IR-Dosto RABe 512 001 w maju br. był juz nieomal na ukończeniu. Obecnie odbywa już jazdy testowe na szwajcarskiej sieci kolejowej.

SBB IR-Dosto RABe 512 001 na jazdach testowych. Fot. Matthias Weigel

 

Wraz z zakupem 60 piętrowych pociągów Interregio (IR-Dosto), SBB wzmacnia istniejącą flotę o znany typ pojazdu. 41 pojazdów pomoże zastąpić starą flotę i spełnić wymagania ustawy o równości osób niepełnosprawnych (BehiG) w transporcie dalekobieżnym. Wymaga to m.in. zapewnienia do końca 2023 roku możliwości wsiadania do pociągów bez barier dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. 19 z tych pojazdów zostanie wykorzystanych do wyeliminowania wąskich gardeł w transporcie regionalnym w Zurychu i francuskojęzycznych regionach Szwajcarii, aby umożliwić rozszerzenie usług i zapewnić większy komfort. Pierwsze jedenaście pociągów będzie obsługiwanych przez pasażerów od momentu zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2023 r. Ostatni pojazd zostanie dostarczony pod koniec 2026 roku.

 

SBB IR-Dosto RABe 512 001 na jazdach testowych. Fot. Matthias Weigel

 

SBB IR-Dosto RABe 512 001 na jazdach testowych. Fot. Matthias Weigel

 

SBB IR-Dosto RABe 512 001 na jazdach testowych. Fot. Matthias Weigel

 

SBB posiada już 93 pojazdy typu IR lub RE-Dosto. SBB realizuje istniejącą opcję na te 60 pojazdów.

IR-Dosto jest zespołem trakcyjnym i oferuje 466 miejsc siedzących w pociągu o długości 150 metrów. Koncepcja niskopodłogowa umożliwia wszystkim pasażerom wsiadanie bez barier. Wnętrze odpowiada standardowi dalekobieżnemu i oferuje miejsca siedzące 2/1 w klasie pierwszej. W całym pociągu znajdują się gniazdka elektryczne, łatwo dostępne miejsca na rowery, wielofunkcyjne przedziały z miejscem na wózki dziecięce, wystarczająca liczba toalet oraz nowoczesny system informacyjny. Stadler nazywa IR-Dosto "komfortowym, innowacyjnym, szybkim pociągiem dojazdowym" (KISS).