Pierwsza z wąskotorowych, dwunapędowych lokomotyw Stadlera wyjechała na katalońskie tory.

Pierwsza z wąskotorowych, dwunapędowych lokomotyw Stadlera wyjechała na katalońskie tory.

09 września 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2020 roku kataloński operator Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) podpisał ze Stadlerem umowę na dostawę pięciu nowych lokomotyw dwunapędowych. lokomotywy oznaczone jako 257.01 - 257.05 będą miały moc 2 MW w trybie elektrycznym i 950 kW w trybie spalinowym. Pierwsza z wyprodukowanych lokomotyw została już wdrożona do służby, co uwiecznił na zdjęciach nasz kolega Albert Maestre Serra.

 

Nowa dwunapędowa, wąskotorowa lokomotywa klasy 257 prowadzi skład FGC. Fot. Albert Maestre Serra

 

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya -"Katalońskie Koleje Rządowe" (FGC), to przewoźnik kolejowy, która eksploatuje kilka niepołączonych linii w Katalonii, w Hiszpanii. Obsługiwane linie obejmują metro i linie podmiejskie w mieście i wokół miasta Barcelona, turystyczne koleje górskie i wiejskie linie kolejowe. Obejmują one 3,5 kilometra  linii o rozstawie torów 600 mm, 140 kilometrów torów o rozstawie 1000 mm, 42 kilometry torów o europejskim rostawie 1 435 mm oraz 89 kilometrów torów o iberyjskim, szerokim rozstawie - 1 668 mm, co sprawia, że FGC jest jednym z niewielu przedsiębiorstw kolejowych, które operują na czterech różnych rozstawach.

Podczas gdy większość linii to konwencjonalne kolejki adhezyjne, FGC obsługuje również dwie kolejki zębate i cztery kolejki linowe.

Oprócz obsługi pociągów pasażerskich w Katalonii, FGC obsługuje również dwa rodzaje pociągów towarowych na linii Llobregat-Anoia, jeden z nich przewozi potas i sól odpowiednio z Súria i Sallent do Martorell, na sieci o metrowej szerokości toru, w celu oczyszczenia i przetworzenia przed wysłaniem do portu w Barcelonie, a drugi przewozi samochody z głównej fabryki SEAT-a w Martorell do portu w Barcelonie (Iberyjska szerokość toru). 

Nowa dwunapędowa, wąskotorowa lokomotywa klasy 257 prowadzi skład FGC. Fot. Albert Maestre Serra

 

Pociągi "Potas" były dotychczas obsługiwane przez trzy lokomotywy spalinowe klasy 254 wyprodukowane przez Mainfesa w 1991 roku. W ramach "Programu rozbudowy kopalni Feniks" zostaną one zastąpione pięcioma nowymi lokomotywami dwunapędowymi firmy Stadler. Pierwsza z nich już rozpoczeła służbę na katalońskich torach.

Charakterystyka techniczna dwunapędowej, wąskotorowej lokomotywy klasy 257. 

  • Układ osi: Co'Co'
  • Moc w trybie elektrycznym: 2 MW (1,5 kV DC)
  • Moc w trybie spalinowym: 950 kW (silnik CAT C32 Stage V)
  • Przeniesienie napędu: AC/AC
  • Vmax: 80 km/h
  • Siła pociągowa przy starcie: 395 kN
  • Zbiornik paliwa: 4,000 l
  • Trakcja wielokrotna: maksymalnie dwie lokomotywy