W 2020 roku kataloński operator Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) podpisał ze Stadlerem umowę na dostawę pięciu nowych lokomotyw dwunapędowych. lokomotywy oznaczone jako 257.01 - 257.05 będą miały moc 2 MW w trybie elektrycznym i 950 kW w trybie spalinowym. Pierwsza z wyprodukowanych lokomotyw została już wdrożona do służby, co uwiecznił na zdjęciach nasz kolega Albert Maestre Serra.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya -"Katalońskie Koleje Rządowe" (FGC), to przewoźnik kolejowy, która eksploatuje kilka niepołączonych linii w Katalonii, w Hiszpanii. Obsługiwane linie obejmują metro i linie podmiejskie w mieście i wokół miasta Barcelona, turystyczne koleje górskie i wiejskie linie kolejowe. Obejmują one 3,5 kilometra linii o rozstawie torów 600 mm, 140 kilometrów torów o rozstawie 1000 mm, 42 kilometry torów o europejskim rostawie 1 435 mm oraz 89 kilometrów torów o iberyjskim, szerokim rozstawie - 1 668 mm, co sprawia, że FGC jest jednym z niewielu przedsiębiorstw kolejowych, które operują na czterech różnych rozstawach.
Podczas gdy większość linii to konwencjonalne kolejki adhezyjne, FGC obsługuje również dwie kolejki zębate i cztery kolejki linowe.
Oprócz obsługi pociągów pasażerskich w Katalonii, FGC obsługuje również dwa rodzaje pociągów towarowych na linii Llobregat-Anoia, jeden z nich przewozi potas i sól odpowiednio z Súria i Sallent do Martorell, na sieci o metrowej szerokości toru, w celu oczyszczenia i przetworzenia przed wysłaniem do portu w Barcelonie, a drugi przewozi samochody z głównej fabryki SEAT-a w Martorell do portu w Barcelonie (Iberyjska szerokość toru).
Pociągi "Potas" były dotychczas obsługiwane przez trzy lokomotywy spalinowe klasy 254 wyprodukowane przez Mainfesa w 1991 roku. W ramach "Programu rozbudowy kopalni Feniks" zostaną one zastąpione pięcioma nowymi lokomotywami dwunapędowymi firmy Stadler. Pierwsza z nich już rozpoczeła służbę na katalońskich torach.
Charakterystyka techniczna dwunapędowej, wąskotorowej lokomotywy klasy 257.
- Układ osi: Co'Co'
- Moc w trybie elektrycznym: 2 MW (1,5 kV DC)
- Moc w trybie spalinowym: 950 kW (silnik CAT C32 Stage V)
- Przeniesienie napędu: AC/AC
- Vmax: 80 km/h
- Siła pociągowa przy starcie: 395 kN
- Zbiornik paliwa: 4,000 l
- Trakcja wielokrotna: maksymalnie dwie lokomotywy