Pierwsza szerokotorowa lokomotywa w służbie prywatnego operatora na Węgrzech

Pierwsza szerokotorowa lokomotywa w służbie prywatnego operatora na Węgrzech

18 października 2022 | Źródło: EWG Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Gagarin" M62-1151 wzmocnił flotę węgierskiego przewoźnika EWG Rail. W ubiegłym tygodniu Departament Urzędu Transportu Kolejowego zezwolił pierwszej węgierskiej prywatnej lokomotywie kolejowej o szerokim rozstawie kół na eksploatację na całej sieci torów szerokotorowych MÁV.

Fot. EWG Rail

 

Lokomotywa M62-1151 została wyprodukowana w 1971 roku przez fabrykę lokomotyw w radzieckim Woroszyłowgradzie (dzisiejszy ukraiński Ługańsk) dla rosyjskich kolei SŽD. Po rozpadzie Związku Radzieckiego lokomotywa pozostała w łotewskich kolejach państwowych Latvijas dzelzceļš (LDz). Po wycofaniu z eksploatacji i sprzedaży została naprawiona bezpośrednio na Łotwie przez warsztaty Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca. We wrześniu 2022 naprawiona lokomotywa wyruszyła w podróż z Dyneburga do nowej ojczyzny - Węgier

Z uwagi na to, że standardowa trasa do transportu na szerokim torze między krajami bałtyckimi a Węgrami przez Rosję, Białoruś i Ukrainę, ze względu na wojnę, nie jest obecnie brana pod uwagę maszyna podróżowała przez Litwę, Polskę, Słowację. Na litewskiej stacji granicznej Šeštokai czekał ja dłuższy postój, gdyż zamieniano wózki szerokotorowe na normalnotorowe. Dalej pojechała trasą Trakiszki / Mockava - Chałupki / Bohumín -  Lanžhot / Kúty – Štúrovo / Szob do stacji towarowej Rákosrendező w Budapeszcie, gdzie została przejęta przez spółkę EWG Rail, która sama zapewniała transport dalej na wschód Węgier.

Po dotarciu na miejsce do Terminala EWG lokomotywa wymagała kolejnej zmiany podwozia, ponieważ ma być eksploatowana na szerokim torze wokół węzła Záhony przy granicy z Ukrainą. W piatek, 14 października Departament Urzędu Transportu Kolejowego zezwolił pierwszej węgierskiej prywatnej lokomotywie kolejowej o szerokim rozstawie kół na eksploatację na całej sieci torów szerokotorowych MÁV.

 

Terminal EWG. Fot. Peter Piltner / EWG Rail

 

EWG Rail, jako jeden z najmłodszych węgierskich przewoźników (rozpoczął działalność w 2021 r.), jest częścią grupy East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató, która zbudowała duży terminal kontenerowy na styku torów 1520 i 1435 mm. Terminal o nazwie East-West Gate, o planowanej zdolności przeładunkowej do miliona TEU rocznie, został oddany do użytku tego lata w wiosce Fényeslitke, sąsiadującej ze stacją rozrządową Fényeslitke-Déli rendező.

Inwestycja ta jest umotywowana przede wszystkim dążeniami do zwiększenia zaangażowania Węgier w transport na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku. 

Zadaniem EWG Rail jest zapewnienie operacji kolejowych i zaplecza kolejowego dla terminalu intermodalnego i parku przemysłowego East-West Gate, którego właścicielem i operatorem jest  East-West Intermodal Logistics Services Ltd.