Największy w Europie lądowy terminal intermodalny EWG w Fényeslitke na Węgrzech otwarty

Największy w Europie lądowy terminal intermodalny EWG w Fényeslitke na Węgrzech otwarty

19 października 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Największy i najnowocześniejszy w Europie lądowy terminal intermodalny oparty na koncepcji Europejskiego Zielonego Ładu został zbudowany w rekordowym czasie, z prywatną inwestycją o wartości ponad 40 mld HUF, w miejscowości Fényeslitke, w bezpośrednim sąsiedztwie granicy węgiersko-ukraińskiej. Zlokalizowana na skrzyżowaniu torów szerokotorowych i normalnotorowych Brama Wschodnio-Zachodnia (EWG) może obsłużyć do miliona 20-stopowych kontenerów rocznie i jest przystosowana do załadunku na tory samochodów ciężarowych i konwencjonalnych naczep drogowych. EWG ma również znaczną zdolność do przeładunku produktów rolnych i może wkrótce stać się największym węzłem kolejowym dla ukraińskiego eksportu żywności. Podczas uroczystości przekazania terminalu wjechał pierwszy pociąg przewożący ukraińskie towary rolne.

Fot. iho.hu

 

Po zakończeniu prac przygotowawczych, w styczniu 2021 roku rozpoczęła się budowa terminalu East-West Gate na 85-hektarowym terenie wielkości budapesztańskiej Wyspy Małgorzaty. Łącznie wybudowano dziesięć kilometrów torów kolejowych normalno i szerokotorowych oraz 225 000 metrów kwadratowych nawierzchni betonowej. Do dyspozycji partnerów jest również magazyn o powierzchni 15 000 metrów kwadratowych, a na 140-hektarowym terenie inwestycji istnieje możliwość budowy dodatkowych obiektów przeładunkowych i montażowych. EWG otrzymała licencję kolejową od Krajowego Zarządu Transportu Miejskiego w czerwcu, po udanej próbie technologicznej i technicznej, która rozpoczęła się w marcu tego roku i trwała kilka miesięcy.

Nowy wymiar transportu towarowego - ożywienie obszaru logistyki. 

W regionie, który do 1990 r. był głównym regionem tranzytowym dla towarów i kluczowym źródłem zatrudnienia, w ostatnich dziesięcioleciach ruch towarowy zmalał, a przeładunek stał się konieczny ze względu na zmianę szerokości torów. Wybudowana prywatnie EWG została jednak ukończona w nieco ponad rok i może obsługiwać znaczny ruch towarowy przy użyciu najnowocześniejszej technologii.

Terminal może obsłużyć do miliona kontenerów dwudziestostopowych (TEU) rocznie, co czyni go największym tego typu obiektem na kontynencie zarówno pod względem teoretycznej pojemności, jak i powierzchni. Terminal jest w stanie przenosić kontenery pomiędzy szerokotorowymi i standardowymi torami, jak również pomiędzy pociągami kolejowymi i ciężarówkami. EWG nadaje się również do załadunku samochodów ciężarowych i konwencjonalnych naczep drogowych na kolej. Pozwoli to na przeniesienie jak największej części ruchu towarowego docierającego ciężarówkami do granicy UE na kolej, zgodnie z celami klimatycznymi UE. Dźwigi EWG posiadają certyfikaty ATEX i ADR, dzięki czemu mogą również przeładowywać materiały specjalne, takie jak pojemniki z gazem i chemikaliami.

EWG przygotowała się również do przeładunku ukraińskich produktów rolnych, dostosowując się do sytuacji wojennej. Od listopada 2022 roku ma być w stanie przeładować 800 ton zboża i 450 metrów sześciennych oleju słonecznikowego na godzinę, co uczyni go największym węzłem kolejowym dla ukraińskiego eksportu żywności. Podczas uroczystej inauguracji do terminalu wjechał pierwszy pociąg z ukraińskimi towarami rolnymi, przesyłka zorganizowana przez EWG. Łącznie 1.146 ton pszenicy, prosa i zielonego groszku, wysłanych przez Ugrain Trade LLC, dotrze w 44 kontenerach 20-stopowych i po przeładunku zostanie przetransportowane do Wolnego Portu Csepel.

- Ten terminal odegra decydującą rolę w zapewnieniu, że ukraińskie zboże dotrze do najróżniejszych części świata, powiedział węgierski minister spraw zagranicznych i handlu Péter Szijjártó podczas ceremonii inauguracji. Dodał, że ponieważ port w Konstancy ma pełną przepustowość, a szlaki rumuński i słowacki są nasycone, tylko szlak od granicy węgiersko-ukraińskiej do portów adriatyckich może zagwarantować transport ukraińskiego eksportu zboża. Najnowocześniejszy w Europie terminal, East-West Gate, mógłby być węzłem przesiadkowym dla towarów z szerokiego do standardowego toru.

- Budowa Bramy Wschodnio-Zachodniej sprawiła, że Węgry znów znalazły się na mapie międzynarodowej logistyki kolejowej, podkreślił János Tálosi. Prezes inwestora East-West Intermodal Logistics Ltd. i dodał, że w terminalu zastosowano najbardziej zaawansowane dostępne technologie, dzięki czemu transport jest szybszy i dokładniejszy. EWG jest niezależny, jego usługi są dostępne dla każdego kolejowego i drogowego przewoźnika towarowego na świecie, otwarte dla wszystkich operatorów towarowych i firm transportowych, podkreślił János Tálosi. W regionie, który do 1990 r. był głównym regionem tranzytowym dla towarów i w którym kolej odgrywała istotną rolę w zatrudnieniu, w ostatnich dziesięcioleciach ruch towarowy zmalał, a przeładunki stały się konieczne ze względu na zmianę szerokości torów. Wybudowana prywatnie EWG została ukończona w ciągu nieco ponad roku i dzięki najnowocześniejszej technologii może obsługiwać znaczny ruch towarowy.

 

Pierwsze pociągi kontenerowe na terminalu EWG w Fényeslitke na Węgrzech.
Fot. iho.hu

 

5G i 3D digital twin dla terminala XXI wieku.

EWG jako pierwsza w Europie zdalnie steruje dźwigami za pomocą technologii 5G. Terminal wyposażony jest w 41-metrowy i dwa 28-metrowe gigantyczne żurawie na szynach, a także 20-metrowy żuraw z gumowymi oponami. Dźwigi, dostarczone przez austriacką firmę Kuenz, są wyposażone w 20 kamer o wysokiej rozdzielczości, które z pomocą 5G widzą w czasie rzeczywistym centrum terminalu i mogą reagować w ten sam sposób, bez opóźnień, dzięki czemu mogą sterować dźwigami tak, jakby pracowały w kabinie. Potrzebną do tego prywatną sieć 5G zbudował Vodafone Hungary, a sprzęt sieciowy dostarczyła firma Huawei Technologies.

- Inwestycje w prywatną sieć 5G wyraźnie się opłacą, ponieważ na sieciach komórkowych nowej generacji można zbudować nowe przemysłowe i logistyczne modele biznesowe, które mogą przyczynić się do rozwoju węgierskich firm, tworzenia miejsc pracy, a wreszcie do pobudzenia eksportu i uczynienia z Węgier atrakcyjnego kierunku podróży. Doskonałym tego przykładem jest prywatna sieć 5G wdrożona w terminalu East-West Gate, której zwiększona prędkość, przepustowość i minimalne opóźnienia umożliwią wydajne i elastyczne działanie inteligentnego kolejowego terminalu wahadłowego wyposażonego w najnowsze urządzenia, technologie, sprzęt kontrolny i zabezpieczający - powiedział Mátyás Dobó, zastępca dyrektora generalnego jednostki biznesowej ds. usług korporacyjnych Vodafone Hungary.

Stworzyli także realistycznego wirtualnego bliźniaka (Digital Twin) terminalu, który w czasie rzeczywistym, w 3D, śledzi procesy i operacje centrum logistycznego - ruch pociągów, ciężarówek, dźwigów, pojazdów dostawczych i towarów. Opracowane we współpracy węgierskiego start-upu z EWG rozwiązanie jest pierwszym na świecie pod względem złożoności. MaxWhere zbiera, przetwarza i wyświetla informacje ze wszystkich podsystemów centrum logistycznego w czasie rzeczywistym, pomagając w planowaniu, optymalizacji i zwiększaniu wydajności zgodnie z zasadami Przemysłu 4.0, na własnej sieci 5G terminala.

Tworzenie miejsc pracy i rozwój na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania. 

Inwestycja o wartości ponad 40 miliardów HUF, pochodząca w całości z inwestycji prywatnych, stworzyła bezpośrednio około 100 nowych miejsc pracy na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania, a dalszy wzrost zatrudnienia spodziewany jest do połowy przyszłego roku. Ponadto terminal stworzy pośrednio miejsca pracy dla pięciuset osób. W związku z inwestycją spółka przeprowadziła warte kilka miliardów forintów usprawnienia w publicznej sieci kolejowej.