Pierwszy testowy pociąg intermodalny LTG Cargo do Włoch

Pierwszy testowy pociąg intermodalny LTG Cargo do Włoch

11 listopada 2022 | Źródło: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Litwy
PODZIEL SIĘ

Operator towarowy LTG Cargo (spółka zależna Kolei Litewskich Lietuvos geležinkeliai) przeprowadził próbny przejazd pociągu z naczepami na trasie Kaunas Multimodal Terminal (KIT) - niemiecki Duisburg - włoski port Triest. W przyszłości LTG Cargo planuje, z pomocą swoich partnerów, zorganizować ruch towarowy do Turcji i innych krajów regionu przez port w Trieście. Nowa trasa była testowana zaledwie kilka miesięcy od podpisania we wrześniu przez szefów LTG i włoskich firm logistycznych memorandum o współpracy, podczas wizyty ministra transportu i komunikacji Mariusa Skuodisa w Trieście wraz z litewską delegacją. 

 

Fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Litwy

 

Podczas jazdy próbnej naczepy były transportowane najpierw z Kowna do Niemiec, skąd przy współpracy z partnerami podróżowały dalej do Triestu, jednego z najważniejszych portów we Włoszech.

"Cieszę się, że wizyta i porozumienia osiągnięte we Włoszech doprowadziły do szybkiego rezultatu - uruchomiono próbne połączenie do największego portu Triestu we Włoszech. Otwarcie połączenia transportowego między Litwą a Włochami, w którym strumienie ładunków z Turcji i innych krajów regionu podróżują przez port w Trieście w kierunku Skandynawii, nabiera szczególnego znaczenia dla logistyki kolejowej w kontekście geograficznym, poprzez rozwój nowych, regularnych tras w Europie i rozszerzenie zasięgu geograficznego usług Kolei Litewskich (LTG)" - powiedział minister transportu i komunikacji M. Skuodis. Zdaniem ministra, realizacja tego projektu jest możliwa dzięki współpracy Ministerstwa, Kolei Litewskich (LTG) oraz litewskich i włoskich przewoźników i firm logistycznych.

"Nowe połączenia z Europą Zachodnią są niezwykle istotne w realizacji celów spółki w zakresie dywersyfikacji działalności. W związku z tym uważamy intermodalny transport ładunków za jeden z priorytetowych kierunków rozwoju biznesu i wspólnie z naszymi partnerami uzupełniamy sieć międzynarodowych korytarzy transportu towarowego o tego typu połączenia dla obecnych i przyszłych klientów. Ten rodzaj połączeń pozwala nam zachować efektywność i konkurencyjność w usługach transportu towarowego dla klientów litewskich i zagranicznych oraz przenieść transport towarowy z dróg na kolej. Widzimy potencjał w tym kierunku i planujemy zaoferować naszym klientom regularne usługi towarowe do Włoch - mówi Eglė Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo.

Według E. Šimė, intermodalne strumienie ładunków będą mogły podróżować zarówno do centrów logistycznych w północnych Włoszech, jak i przez porty tego kraju w kierunku Turcji i innych okolicznych państw.  

Przewiduje się, że regularne usługi do portu w Trieście i terminalu intermodalnego w Cervignano będą realizowane dwa razy w tygodniu.

Trasa włoska jest dalej rozbudowywana do Europy, jako kontynuacja trasy intermodalnej Kowno-Duisburg, która staje się kręgosłupem zrównoważonego transportu międzynarodowego. Projekt Amber Train łączący Kowno i Tallin stanie się kontynuacją tej trasy na rynku bałtyckim. Oczekuje się, że zaowocuje to ciągłym wzrostem ilości ładunków i rozbudową sieci połączeń międzynarodowych.  

W tym roku we wrześniu, podczas spotkania litewskiego Ministra Transportu i Komunikacji Mariusa Skuodisa z włoskim Ministrem Zrównoważonej Infrastruktury i Mobilności Enrico Giovanninim, LTG i włoskie firmy logistyczne podpisały memorandum o współpracy. Memorandum, podpisane na okres 2 lat, stanie się podstawą bliższej współpracy: będzie sprzyjać rozwojowi nowych szlaków kolejowych i transportu intermodalnego między Włochami i Litwą poprzez realizację wspólnych projektów oraz zwiększenie ilości ładunków w terminalach zarządzanych przez kraje, wymianę doświadczeń w zakresie przewozu ładunków, spedycji i innych obszarów świadczenia usług logistycznych.