Marguerite, czwarta z nowych kolejek zębatych Stadlera dla Tramway du Mont Blanc dotarła na miejsce.

Marguerite, czwarta z nowych kolejek zębatych Stadlera dla Tramway du Mont Blanc dotarła na miejsce.

03 grudnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pracujące od 60 lat 3 legendarne kolejki zębate - Tramway du Mont Blanc otrzymały nowy wygląd. Pociągi, które mają przejąć obsługę turystów na najbliższe dziesięciolecia, zachowały swoje tożsamości: Jeanne, Anne i Marie, imiona założyciela pierwotnej spółki TMB, a czwartą dodatkową kolejkę noszącą imię jego czwartej córki: Marguerite szwajcarski producent - firma Stadler, właśnie dostarczyła na miejsce przeznaczenia.

 

Fot. Daniel Zorloni

 

W kwietniu ubiegłego roku departament Haute-Savoie ponownie przyznał Compagnie du Mont-Blanc (CMB) koncesję na obsługę linii tramwajowej Mont-Blanc, dokonując poważnych inwestycji w modernizację tej kolei zębatej, łączącej stację Fayet ze szczytem Nid d'aigle (Orle Gniazdo), położonym na wysokości 2372 metrów.

Chociaż 95% stuletniej trasy było już odnowione, projekt obejmował rozbudowę infrastruktury na Orlim Gnieździe, z przedłużeniem obecnej trasy o ponad 300 metrów i utworzeniem stacji szlaku turystycznego umożliwiającego dostęp do punktu widokowego na lodowiec Bionnassay oraz przebudowę istniejących stacji na trasie. W projekcie znalazło sie także miejsce na odnowienie trzech pociągów, które kursują od 60 lat i zakup czwartej, która w środę (30.11.br.)  wyjechała z fabryki Stadler w Bussnang w kantonie Turgowia, w Szwajcarii.

 

Marguerite w drodze na miejsce przeznaczenia. Fot. Daniel Zorloni

 

Tramwaj du Mont Blanc, zwany tutaj TMB, zaczyna się w Le Fayet (580 m n.p.m.) i dociera do Nid d'Aigle (2372 m n.p.m.) po przejechaniu 12,4 km. Prowadzi on turystów do początku wejścia na Mont Blanc Drogą Królewską i umożliwia kontemplacyjnym wspinaczom i rodzinom w pełni bezpieczne podziwianie majestatycznego widoku wysokich gór. Na pokładzie pojazdu przed oczami roztaczają się zapierające dech w piersiach krajobrazy, a najwyższy szczyt Europy Zachodniej wydaje się bardziej majestatyczny niż kiedykolwiek. 

Z kart historii...

Od 1835 r. składano liczne projekty instalacji wyciągu narciarskiego na szczyt Mont Blanc. W 1904 r. Rada Generalna Haute-Savoie zatwierdziła propozycję Henri Duportala. W ten sposób narodziła się Compagnie du Tramway du Mont-Blanc.

 

Koleki: Marguerite w towarzystwie Marie, obie w nowej odsłonie. Fot. Daniel Zorloni

 

Tramwaj dobrze znany alpinistom 

Kiedy w 1906 r. rozpoczęto prace, TMB miała przewozić pasażerów na szczyt Mont Blanc. Trudności techniczne, szacunkowe koszty i wybuch I wojny światowej w 1914 r. ostatecznie położyły kres ambicjom tego wspaniałego projektu.

Zaraz po otwarciu w 1909 r. kolejka zębata - Tramway du Mont Blanc stała się niezbędnym środkiem transportu dla alpinistów wyruszających na podbój najwyższego szczytu Europy Zachodniej. Zaprowadził ich do Nid d'Aigle, skąd przygotowywali się do wejścia na szczyt, niedaleko lodowca Bionnassay.

Obecnie Tramway du Mont Blanc stał się bardzo popularną atrakcją turystyczną w Saint Gervais. Każdego dnia Anne - zielona, Jeanne - czerwona i Marie - niebieska, trzy kolejki TMB, jeżdżą na zmianę, aby umożliwić pasażerom dotarcie zimą do ośrodka narciarskiego Les Houches lub latem na liczne szlaki turystyczne.