Na najbliższe dni zapowiadane są pierwsze cięższe opady śniegu, także na niższych wysokościach. ÖBB na długo przed pojawieniem się pierwszych płatków śniegu zakończyło przygotowania do lodu, mrozu i śniegu i uruchomiło techniczne wyposażenie zimowe. Zainwestowano w to około 40 milionów euro. W zimowej obsłudze ÖBB pracuje w systemie zmianowym około 4,5 tys. pracowników, których zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania kolei - zwłaszcza w obszarach torów i zwrotnic oraz na peronach.
Ochrona infrastruktury - uzasadniona naukowo.
W całej Austrii ÖBB zarządza około 202.000 metrów bieżących zabezpieczeń przed lawinami i obrywami skalnymi, monitoruje 3.976 hektarów terenów skalnych i stokowych oraz zarządza około 3.370 hektarami lasów ochronnych. Bazy danych i systemy informacji geograficznej wspomagają kontrolę, konserwację, naprawę i odnawianie konstrukcji ochronnych. Zaangażowanie i inicjowanie projektów badawczych gwarantuje również wysoki poziom wiedzy technicznej i naukowej. Na przykład ÖBB współpracuje z Politechniką w Grazu nad bardziej efektywnym testowaniem konstrukcji ochronnych przed alpejskimi zagrożeniami naturalnymi.
"Zazwyczaj konstrukcje te znajdują się w stromych, eksponowanych miejscach. Niemniej jednak znormalizowane badania fundamentów muszą być realizowane w sposób efektywny, tak abyśmy uzyskali optymalne wyniki - jest to duże wyzwanie przy budowie konstrukcji i chcemy to jeszcze bardziej poprawić w ramach projektu" - wyjaśnia kierownik projektu Markus Schuch z zespołu inżynierii geotechnicznej i zarządzania zagrożeniami naturalnymi, zarządzania trasami i rozwoju obiektów w ÖBB.
Kolejny projekt realizowany wspólnie z TU Graz dotyczy zakotwiczonych konstrukcji nośnych. Wspólnie opracowali nową, lekką prasę do bardziej efektywnego przeprowadzania kontroli kotew sprężonych. ÖBB z powodzeniem przetestowało już tę kompaktową prasę na istniejącej ścianie, tzw. ścianie z kotwami segmentowymi, w dolinie Gastein koło Klammstein. "Oczekujemy daleko idących optymalizacji w zakresie kontroli naszych ścian, a tym samym krótszych zamknięć torów w trakcie czynności kontrolnych" - informuje Jürgen Stern, koordynator zespołu ÖBB ds. geotechniki i zarządzania zagrożeniami naturalnymi.
Ogrzewanie punktowe roztapia śnieg i lód.
W całej Austrii ponad dwie trzecie z prawie 13.300 punktów jest ogrzewanych elektrycznie. Jeśli można przewidzieć, że śnieg i lód będą utrudniać działanie urządzeń punktowych, zwrotnic i rozjazdów, systemy ogrzewania punktów są automatycznie aktywowane i topią śnieg w ich obszarze.
Pojazdy gotowe do użycia.
Sieć tras o długości prawie 5.000 km w Austrii jest zimą stale odśnieżana. Aby zapewnić to bez opóźnień, ÖBB przygotowuje swoje pojazdy zimowe do pracy jeszcze przed spadnięciem pierwszego śniegu. Sprzęt jest tankowany, smarowany i przygotowywany do pracy we własnych warsztatach. Centralnym elementem jest nowa wysokowydajna dmuchawa do śniegu o wydajności odśnieżania do 15.000 ton na godzinę i możliwości pracy w temperaturze do minus 25 stopni. Ponadto w pogotowiu są dwie inne wypróbowane dmuchawy do śniegu, a także dmuchawy, szczotki do śniegu i 19 pługów śnieżnych w całej Austrii.
Serwis zimowy ÖBB w skrócie: Liczby - Dane - Fakty
- ÖBB inwestuje około 40 mln euro rocznie w usługi zimowe
- 4.500 pracowników pracuje w całej Austrii
- Ponad 1000 stacji i przystanków jest oczyszczonych z lodu i śniegu
- 13 300 punktów wyposażonych jest w elektryczne systemy ogrzewania punktowego
- Latem i jesienią w całej Austrii sprawdzane są 202 km zabezpieczeń lawinowych i przeciwosuwiskowych pod kątem ich zimowej przydatności.
- Monitorowanych jest około 4 000 hektarów ścian skalnych.
- Zagospodarowano około 3.400 hektarów lasów ochronnych.