Rekordowy pociąg VR przewożący surowe drewno kursuje między Pietarsaari a Ylivieska w Finlandii.

Rekordowy pociąg VR przewożący surowe drewno kursuje między Pietarsaari a Ylivieska w Finlandii.

13 lutego 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Najdłuższy pociąg VR do przewozu drewna zielonego, oparty na systemie zamkniętego obiegu wagonów będzie przewoził i zasilał ruch surowego drewna firmy UPM pomiędzy tartakami w Alholmie, Pietarsaari i rejonie Ylivieska. Pociąg jest napędzany przez jedną energooszczędną lokomotywę elektryczną Vectron i przewozi ponad 20% więcej drewna.

Trnasport surowego drewna. Fot. Juho Kuva

 

Oprócz lokomotywy elektrycznej Vectron, pociąg obsługujący przewozy surowego drewna zestawiony jest z aż 30 wagonów, czyli ma o pięć wagonów więcej niż normalnej wielkości pociąg z surowym drewnem. Ponad 20% więcej drewna na jeden pociąg. Pociąg ma około 620 metrów długości i waży 2 400 ton.

Efektywny transport drewna okrągłego opiera się na modelu wahadłowym, w którym to samo nadwozie wagonu krąży pomiędzy stacjami załadunku i rozładunku trzy razy w tygodniu. Ponadto manewry w fabrykach Pietarsaari są wykonywane przez lokomotywy elektryczne, a modele operacyjne zostały również udoskonalone, aby były bardziej wydajne pod względem załadunku i rozładunku wagonów. W poniedziałek 5 lutego rozpoczęły się regularne, nowe usługi pomiędzy Ylivieska a zakładami UPM w Pietarsaari.

"Stworzone koncepcje są częścią intensywnego i długofalowego rozwoju firm w zakresie logistyki drewna surowego. Tworzenie możliwie najbardziej efektywnych koncepcji transportowych jest warunkiem wstępnym dla transportu rosnących strumieni drewna, ponieważ zmieniające się środowisko operacyjne oznacza, że coraz więcej drewna dla przemysłu leśnego jest obecnie pozyskiwane w granicach Finlandii. Zapotrzebowanie przemysłu leśnego na surowego drewno wzrosło bardzo szybko, a my współpracowaliśmy z naszymi klientami w celu reorganizacji naszego systemu surowego drewna", mówi Joni Lehtonen, dyrektor handlowy w VR Transpoint.

"Transfery tam i z powrotem to nic nowego, ale obecnie udało się zbudować bardziej wydajne modele transportu oparte o system zamkniętego obiegu wagonów, ponieważ potrzeby przewozowe uległy zmianie i stały się bardziej intensywne. Ponadto, dzięki zwiększeniu długości pociągów towarowych, możemy przewieźć więcej ładunku przy mniejszej liczbie pociągów - wraz ze wzrostem ogólnej efektywności logistyki, poprawia to również konkurencyjność obu firm."

Współpraca między obiema firmami doprowadziła teraz do stworzenia po raz drugi optymalnego modelu transportu drewna do papierni firmy UPM w Finlandii. Pierwszy z nich został zrealizowany z regionu Kainuu do papierni Pietarsaari w 2021 roku.

Ten rekordowo długi pociąg z surowym drewnem i zamknięty obrót wagonów ma ogromne znaczenie dla logistyki drewna firmy UPM. Zdecydowanie chcemy zwiększyć wydajność transportu kolejowego do naszych fabryk, ponieważ jest to bardziej przyjazny dla środowiska i opłacalny środek transportu niż transport drogowy" - mówi Jari Engström, dyrektor regionalny firmy UPM Metsä.

"Najbardziej efektywnym sposobem transportu zwiększonej ilości drewna krajowego do Pietarsaari jest kolej, a w 2017 roku infrastruktura fabryki została zmodernizowana, aby umożliwić ruch lokomotyw elektrycznych. Gotowość i chęć do tych sprawnych rozwiązań transportowych istnieje od zawsze. Wspólne prace rozwojowe z VR trwały znacznie dłużej, a wspólna wola różnych operatorów w całym regionie umożliwiła dzisiejszą wydajną logistykę kolejową," mówi Juhani Seppä, kierownik terminalu w hucie firmy UPM w Pietarsaari.

Elektryfikacja linii kolejowej Iisalmi-Ylivieska i nowe terminale surowego drewna, obecnie w budowie, po zakończeniu prac, stworzą więcej możliwości tworzenia efektywnych koncepcji transportowych dla fabryk w Pietarsaari.